ARTIKEL "MEKANIK" MINDA ?



GETARAN “GURU” BERTENAGA ?

Oleh :
Mohd Mustaqiim Asmuji, Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA
019-2044036 / kurtman20@yahoo.com

Salam Ramadan 1433H buat para pembaca www.mus-mindasukses.blogspot.com. Ucapkan syabas dan tahniah pada diri anda kerana “memiliki” artikel “berjiwa” santai untuk “menguatkan” keimanan terhadap Allah s.w.t. Ini adalah satu anugerah yang Allah berikan pada diri anda selaku pembaca budiman.  Pada pertemuan kali ini saya ingin memulakan sedikit cerita berdasarkan kepada pengalaman saya berinteraksi dengan seorang guru di laman facebooknya. Ayatnya seperti berikut :-
"Tersiat-siat hati rasanya bila seorang guru kanan bukan M**** meminta mengadakan program khas untuk pelajar M***** kerana pada pandangannya pelajar M***** slow, jalan lambat, buat kerja lambat, dah la lambat tak tahu nak minta maaf, keputusan peperiksaan teruk, matlamat rendah dan siap pesan pada saya "f******, buat persediaan ye tak mahu motivasi tetapi lebih kepada attitude/sikap pelajar M*****...", getus hati seorang insan bergelar guru.
Apa yang anda rasa bila sudah membaca “getusan facebook” guru ini ? Agak-agaknya , jika anda selaku seorang guru apakah reaksi pertama yang anda berikan terhadap penyataan di atas. Jika selaku ibu bapa dan mungkin “warga  PIBG”, bagaimana anda bertindak terhadap situasi di atas ?
Bayangkan bagaimana keadaan diatas dapat ditangani oleh kebanyakan guru diluar sana bilamana melihat anak muridnya diperlekehkan seperti kenyataan diatas ? Bayangkan juga bagaimana agak-agaknya kita menerima apa yang orang lain katakan pada anak-anak murid kita dan kata-kata diatas didengari oleh mereka?
Sebenarnya ianya adalah satu cabaran bagi mereka yang bergelar guru. Fikirkan secara lebih meluas apa yang dikatakan oleh guru kanan itu dan anggap ianya adalah suatu permulaan untuk kita BERFIKIR DI LUAR KOTAK PEMIKIRAN. Apa yang saya lihat dan dapat rasakan bahawa berkemungkinan besar yang menyebabkan pelajar M***** dikatakan slow, jalan lambat, buat kerja lambat, keputusan teruk, matlamat rendah adalah dek kerana beberapa faktor.
Untuk ruangan kali ini saya ingin menyentuh BAGAIMANA CARA ATAU KAEDAH PENGAJARAN & PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DAPAT MEMPENGARUHI MINDA,EMOSI & KELAKUAN PELAJAR UNTUK BERPRESTASI TINGGI DALAM PELAJARANNYA.


Sebenarnya bagi menjadikan seseorang pelajar itu cemerlang dari aspek pembelajaran dan sahsiah serta sikap diri, ianya juga bergantung pada peranan dan corak pengajaran & pembelajaran seorang guru. Seorang guru yang hebat berupaya “memprogram kembali cara berfikir anak-anak muridnya” secara sistematik dan dengan “menggunakan corak bahasa yang amat mempengaruhi minda pelajarnya” , guru tersebut berupaya mengarahkan pelajarnya melakukan pembelajaran yang unik sehingga dapat mencapai hasil yang luar biasa.  Disinilah terletaknya peranan ilmu NLP dalam pembangunan P&P yang berkesan di sekolah mahupun di IPT.
Pada kesempatan kali ini, saya “titip”kan satu kaedah yang mampu digunakan oleh para guru di luar sana bagi “mempengaruhi” minda dan kelakuan pelajar agar berprestasi tinggi dalam pelajaran iaitu KAEDAH MEMAHAMI CARA BERFIKIR DAN BERTINDAK pelajar iaitu “Moving Away” dan  “Moving Toward”. Anda dapat tanyakan satu soalan seperti ini, “ Apa sebab kamu belajar ?”. Dengar pada jawapannya. Mungkin pelajar A mengatakan, “Saya belajar sebab takut gagal dalam hidup dan takut susah macam keluarga saya. Manakala pelajar B, pula menjawab,”Saya belajar sebab mahukan masa depan saya yang baik dan dapat manfaatkan ilmu pada orang lain”.
Mari kita analisis berkaitan “corak komunikasi dan berfikir” kedua-dua pelajar ini.
PELAJAR A
(MOVING AWAY-MENGELAK/MENJAUHI DARIPADA)
PELAJAR B
(MOVING TOWARD-MENUJU KEPADA)
Saya belajar sebab takut gagal dalam hidup dan takut susah macam keluarga saya.
Saya belajar sebab mahukan masa depan saya  baik dan dapat manfaatkan ilmu pada orang lain.

Kesan jangka pendek : Pelajar ini belajar sungguh-sungguh dan masih lagi memikir soal “takut gagal” dan “takut susah”. Berjaya kerana “takut gagal”.

Kesan jangka panjang : Pelajar ini akan hadapi “kesakitan” mental dan fizikal. Mudah murung, tenaga pembelajaran semakin “tak bermaya”, fokus terhadap pembelajaran semakin”kurang”.
Kesan jangka pendek : Pelajar ini belajar dengan penuh bertenaga dan mudah fahami apa yang dipelajar.
Kesan jangka panjang : Dia bersikap proaktif dan matlamatnya semakin hari semakin “jelas”. Daya fokus terhadap pembelajaran semakin tinggi.

TINDAKAN & KELAKUAN
Pelajar ini dapat  juga capai kejayaan dalam “kesakitan” dan jika keterlaluan menggunakan kaedah berfikir “moving away” , ia akan memberikan kesan terhadap tindakan dan perilakunya pada masa hadapan. Mungkin akan terasa kesakitan (pain) yang melampau dalam mengecapi kejayaan hidupnya. Fokus pembelajarannya adalah berorientasikan MASALAH (PROBLEM SOLVER)
Tindakan pelajar ini akan mengarah kepada MATLAMAT dan hasil yang dia peroleh adalah di tahap memuaskan dirinya. Dia bergerak lebih proaktif dan memacu pelajarannya dengan baik. Fokus pembelajarannya adalah berorentasikan PENCAPAIAN (GOAL ORIENTED)


Mari kita sama-sama lihat gambarajah di bawah ;

Pelajar Belajar Dalam Keadaan Minda "MENGELAK DARIPADA"

Pelajar Belajar Dalam Keadaan "MENUJU KEPADA"

Bila anda sudah mengetahui berkaitan cara atau pola berfikir dan motivasi diri berbentuk “moving away” dan “moving toward”, maka apa yang anda perlu lakukan ke atas pelajar anda ketika melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang “mempengaruhi” cara mereka berfikir dan bertindak ? Jawapannya adalah semudah “kacang” sahaja. Anda dapat “susun” kembali “ayat-ayat” yang mereka ucapkan itu dan beri kesan ke atas “gambaran” minda mereka. Kedua-dua ayat di atas perlu digabungkan dalam “komunikasi” harian mereka untuk dapatkan “keputusan” yang maksimum ke atas prestasi pembelajaran mereka. Ayat gabungannya adalah “Saya belajar sebab takut gagal dalam hidup dan takut susah macam keluarga saya. Maka, mulai hari ini dan seterusnya saya mahukan masa depan saya  baik dan dapat manfaatkan ilmu pada orang lain.” . Kata-kata yang diungkap melalui “ayat” ini adalah satu sumpahan “doa” yang ajaib pada minda separa sedar mereka. Ia juga sebagai satu kaedah “memprogram kembali cara berfikir dan bertindak” seseorang untuk dapat apa yang dia mahukan. 
Sebab itu ramai “guru” di “luar negara” telah “mengaplikasi” kaedah-kaedah NLP dalam bidang pendidikan (P&P). Antara manfaatnya adalah :-
1- Mencari kaedah baru P&P yang kuat, mudah dan praktikal bagi mempengaruhi pelajar untuk  melonjakkan prestasi pembelajaran mereka secara santai.
2- Mengembangkan pemahaman yang lebih jitu terhadap gaya belajar yang berbeza bagi setiap pelajar.
 3- Menjadi lebih berkeyakinan dan mampu menangani pelajar sukar ( High Risk). 
 4- Meningkatkan semangat ingin tahu berkobar-kobar dikalangan pelajar agar belajar secara rilek,santai dan seronok. 
5- Menikmati cara mengurus MINDA, TUBUH dan EMOSI diri pelajar untuk berprestasi tinggi dalam pelajarannya. 
6- Mengurangkan tahap stress di kalangan pelajar dan guru secara mudah dan berkesan.
7- Menjadi lebih kreatif, imaginatif dan merangsang dalam persembahan pelajar di khalayak ramai.
8- Memiliki kegembiraan yang unik dan tersendiri ketika mengalami suasan pembelajaran di sekolah.
Jadi, sekarang ini saya ingin meninggalkan beberapa ”persoalan” untuk anda fikirkan selaku pembaca yang mengamati isu ini dengan lebih realistik . Banyak persoalan bermain di minda anda kan ? Mari kita lihat, dengar dan rasakan ”tujahan-tujahan” soalan ini :-
1- Adakah anda dan mungkin saya telah dan sedang mencari kaedah terbaru P&P yang kuat dan berkesan bagi mempengaruhi minda dan sikap pelajar hingga pelajar dapat capai apa yang dingininya dan guru berasa lega dengan prestasi anak-anak muridnya ?
2- Adakah anda dan saya telah dapat mengembangkan pemahaman yang lebih jitu terhadap gaya belajar pelajar di sekolah ?
3- Adakah anda dan saya menjadi lebih berkeyakinan dan mampu menangani pelajar sukar( High Risk) bila berada di sekolah ?
4- Adakah anda dan saya telah dapat meningkatkan semangat ingin tahu berkobar-kobar dikalangan pelajar agar belajar secara rilek,santai dan seronok di sekolah ?
5- Mahukah anda selaku seorang guru  menikmati cara mengurus MINDA, TUBUH dan EMOSI diri anda sewaktu mengajar agar anak murid anda dapat berprestasi tinggi dalam pelajarannya ?
6- Mahukah anda selaku seorang guru mengurangkan tahap stress anda secara mudah, berkesan dan semulajadi kerana ianya berada dalam diri anda ?
7- Mahukah anda selaku seorang guru menjadi lebih kreatif, imaginatif dan merangsang pelajar untuk lebih berani tampil ke hadapan untuk melakukan persembahan di dalam kelas secara lebih mengujakan ?
8- Mahukah anda selaku seorang guru memiliki kegembiraan yang unik dan tersendiri ketika mengajar di sekolah anda ?
Katakan YA pada soalan diatas dan melalui pengalaman NLP untuk kegunaan GURU dapat menunjukkan cara bagaimana secara praktikalnya anda dapat alami saat P&P yang menyeronokkan ketika anda mengajar dan akhirnya  terserlah “rahsia  getaran guru bertenaga” menangkis kata-kata " pelajar M***** slow, jalan lambat, buat kerja lambat, dah la lambat tak tahu nak minta maaf, keputusan peperiksaan teruk, matlamat rendah dan siap pesan pada saya *******, buat persediaan ye tak mahu motivasi tetapi lebih kepada attitude/sikap pelajar M*****". WALLAHU' ALAM.


 
KLIK VIDEO INI .......

BELAJAR SERONOK, KELAKUAN PUN IKUT SERONOK !

No comments:

Post a Comment