Wednesday, December 28, 2011

BENGKEL "LAW OF CONNECTION-NLP" BULAN 01/2012




Ingin Berhubung Dengan Orang secara MUDAH & CEPAT ?
Ingin Hadapi "Rejection" Dalam Jualan secara "SANTAI" ?
Ingin Berkomunikasi Dikhalayak Ramai Seperti Tokoh Komunikasi Dunia Tersohor Seperti Tun Mahathir ? Anwar Ibrahim ?
Ingin Tahu RAHSIA BAHASA TUBUH 5 ABDUL melalui NLP ?
MENDAFTAR SEGERA ! TEMPAT TERHAD ! HUBUNGI 019-2044036 SEKARANG !

Thursday, June 16, 2011

RAHSIA MUDAH MENJUAL -KAEDAH NLP ?

" RAHSIA MUDAH MENJUAL –KAEDAH NLP "
Oleh :
Mohd Mustaqiim bin Asmuji
Pengarah Urusan Smart Excel Consultant)
(Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA)

" Jual ! Jual ! Jual !. Mari sini adik kakak ! Harga runtuh punya ! Dapatkan segera selagi stok masih ada. ", ujar Mohammad kepada pelanggan yang lalu lalang di kedai kasutnya. Hari ini jualannya laris sekali. Kasut yang dibuat dengan rekaannya sendiri mendapat tempat dimata pelanggan. Saya tertanya-tanya apakah rahsia disebalik "larisnya' jualan kasut syarikat Mohammad ini. Setelah saya memerhati apakah faktor dan rahsia yang menyebabkan produk keluarannya itu laris macam goreng pisang adalah :-

Rahsia Pertama

Beliau amat mesra melayan pelanggannya. Setiap kali pelanggan melangkah masuk ke kedainya dia pasti bertanya , “Apa yang boleh saya bantu anda ?”. Selepas itu beliau memulakan perbualan ringan dengan pelanggannya hingga seolah-oleh pelanggan barunya itu sudah lama mengenali beliau. Dalam ilmu Neuro linguistic Programming kaedah ini dinamakan sebagai membina Rapport atau dalam bahasa paling mudah adalah membina hubungan. Building Rapport, suatu teknik yang anda perlu lakukan dengan cara mengatur suara & postur tubuh anda agar sama dengan pelanggan sehingga pelanggan dapat merasa selesa bila berkomunikasi dengan anda. Ianya juga mempercepatkan proses jualan anda terhadap klien. Kaedah ini bukan sekadar dapat digunakan dalam bidang perniagaan akan tetapi dapat digunakan juga dalam urusan kerja seharian khususnya berkaitan dengan aspek komunikasi sosial.

Gambarajah diatas menunjukkan bagaimana untuk menggunakan Rapport dalam komunikasi khususnya ketika membuat jualan.

Rahsia Kedua

Beliau amat peka dengan gaya bahasa yang digunakan oleh pelanggannya. Gaya bahasa yang dimaksudkan adalah bersifat deria iaitu Visual, Auditori dan Kinestetik atau dalam bahasa spesifiknya adalah Bahasa Deria NLP. Kaedah ini amat ampuh digunakan dalam jualan seperti yang digunakan oleh Mohammad. Bagaimana bahasa deria VAK ini dapat mempengaruhi pelanggan untuk membuat keputusan samada mahu membeli barang anda atau tidak ? Apakah yang bahasa deria ini dapat berikan pada anda dalam menyingkatkan pusingan jualan anda ? Apakah ianya memberikan manfaat pada diri dan pelanggan anda ? Apa yang pentingnya bila bahasa deria ini dapat diaplikasi dalam membuat jualan yang mempengaruhi minda pelanggan ? Bagaimana untuk gunakannya ? Adakah anda sudah bersedia untuk mengetahui rahsia penggunaan bahasa berasaskan deria ini dalam membuat jualan mempengaruhi klien anda ? Bagus. Mari kita lihat apa yang dilakukan oleh Mohammad dalam melakukan jualan mempengaruhi tak sampai 5 minit.

Mohammad : Apa yang boleh saya bantu anda ?
Ayu : Saya nak beli kasut yang kilang anda keluarkan tu. Kasut jenama Gorges. Saya LIHAT iklan kasut anda di majalah sukan keluaran bulan Mei lepas. Ianya amat CANTIK. Dah lama saya inginkannya. Saya DENGAR juga keistimewaan kasut Gorges ini dari kawan saya.
*Perhatikan bahasa deria yang digunakan oleh Ayu tatkala berkomunikasi dengam Mohammad. Bahasa deria yang beliau gunakan adalah LIHAT (VISUAL), CANTIK (VISUAL), DENGAR (AUDITORI).

Mohammad : Oh, kasut jenama Gorges tu ya. Mari saya LIHATKANNYA pada anda. Ianya amat CANTIK. Saya DENGAR juga keistimewaan kasut Gorges ini bila pelanggan saya sudah memilikinya. (Sambil Mohammad mengambil kasut Gorges ini dan memberikan pada pelanggannya). Sekarang ni, anda PAKAIKANNYA di kaki anda. Anda KELIHATAN CANTIK bila sudah MEMAKAINYA. Kemudian bila dah PAKAI, pergi LIHAT dicermin sana. Anda akan PUAS hati bila LIHAT kaki anda PAKAI kasut ini.
*Perhatikan bahasa deria apakah yang sedang digunakan oleh Mohammad dalam mempengaruhi minda pelanggannya untuk membeli dan memiliki kasut itU ? Biar anda berikan jawapannya sendiri.
1- Mari saya LIHATKANNYA pada anda . Jawapan anda :__________________________
2- Ianya amat CANTIK . Jawapan anda :_______________________
3- Saya DENGAR juga……….. . Jawapan anda ;______________________
4- Sekarang ini anda PAKAIKANNYA……. Jawapan anda :_________________________
5- Anda KELIHATAN CANTIK. Jawapan anda :______________________________
6-Bila sudah MEMAKAINYA. Jawapan anda ;_____________________________
7- Bila dah PAKAI. Jawapan anda :____________________________
8- Anda akan PUAS hati. Jawapan anda :________________________
9- LIHAT kaki anda PAKAI kasut itu . Jawapan anda :_____________________________

Ayu : Ok. Saya pakai sekarang. Wah, cantiknya. Saya beli yang ini ya.
Mohammad : Baiklah. Anda buat pembayarannya di kaunter sana ya. Terima kasih.
(Ayu pun terus pergi ke kaunter pembayaran dan melakukan transaksi pembelian kasut gorges itu. Dia keluar dari kedai kasut itu dengan wajah yang ceria dan seronok.)

Penggunaan bahasa Deria VAK NLP dapat mempercepatkan komunikasi jualan anda tak sampai 5 minit !

Wow ! Apa yang mempercepatkan proses penjualan kasut itu ya ? Rahsianya terletak pada bagaimana Mohammad menggunakan bahasa deria VAK dalam komunikasi mempengaruhi pelanggan saat melakukan jualannya. Jualan yang hebat adalah bermula dari MEMBINA IMEJ MENTAL pelanggan hingga pelanggan dapat mengambarkan apa yang dia inginkan di dalam GAMBARAN MINDANYA. Inilah rahsia disebalik penggunaan Bahasa Deria VAK dalam NLP. Bayangkan dengan mudahnya anda dapat dengar dan mengalami saat jualan anda meningkat melebihi 100% , bagaimana wajah anda waktu itu? Apa yang anda dapat dengar dari orang sekeliling anda bila mereka lihat perniagaan anda meningkat dalam masa singkat dan pantas ? Apakah perasaan yang timbul pada diri anda bila mengecap saat kecemerlangan dalam perniagaan yang anda jalankan ya ? Selamat beramal dengan 2 RAHSIA MUDAH MENJUAL MELALUI NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING (NLP)

Penulis dapat dihubungi melalui talian 019-2044036 atau dialamat Pusat Latihan Smart Excel Consultant, No.2-1A, Jalan TIB 1/1 Blok C, Pusat Niaga Batu Caves, 68100, Gombak Selangor.

"RAHSIA DISEBALIK BERFIKIR ?"



"RAHSIA DISEBALIK BERFIKIR ?"

Salam kehebatan untuk seluruh warga Malaysia. Selawat dan salam kita berikan kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w kerana dengannya kita masih lagi mampu berdiri sebagai umatnya yang cemerlang dunia dan akhirat. Saya tertanya-tanya, bagaimana keadaan diri anda hari ini ? Adakah anda sedang menikmati bahan bacaan ini dalam keadaan seronok, gembira, teruja atau bagaimana ? Adakah anda sedang melihat tulisan saya ini dengan wajah berseri-seri atau bagaimana ? Adakah anda mahu menikmat suatu suasana indah dan mengalaminya saat membaca tulisan saya ini ? Saya dapat rasakan bahawa anda diluar sana merasa tidak sabar-sabar menantikan celoteh saya pada kali ini. Bagus......itu tandanya anda adalah apa yang anda fikirkan. Bila anda mula berfikir anda mahu membaca dan menambahkan ilmu baru pada hari ini, sebenarnya itulah diri anda. Anda adalah apa yang anda baca.

Adakah anda sudah bersedia melihat, mendengar dan mengalami saat kehidupan harian anda penuh dengan BERFIKIR ? Katakan "YA" pada persoalan ini dan mari anda alami sendiri bagaimana cara anda berfikir dapat mempengaruhi sistem kehidupan anda. Saya ingin anda duduk dalam keadaan paling selesa. Rasakan seluruh tubuh anda duduk dalam keadaan paling tenang. Mata anda sedang memerhati segala apa yang saya catatkan ini dan bersedialah untuk mengalaminya sekarang. Bagus.....anda semakin fokus terhadap bahan bacaan ini.

Ketika ini adakah anda terfikir berapakah jenis fikiran yang kita miliki di dalam minda kita ? Ambil masa sekejap untuk memikirkan jenis fikiran yang kita miliki sebagai manusia sejak dari kecil hingga sekarang . Sedarkah kita bahawa kita memiliki dua jenis fikiran dan ianya bersatu dalam jasad kita. Fikiran itu adalah fikiran sedar dan bawah sedar. Kedua-dua fikiran ini bekerja dalam waktu yang sama secara cepat, mudah dan pantas. Mungkin saat ini anda tertanya-tanya pada saya, apakah dia fikiran sedar dan bawah sedar ?

Untuk memahami apa itu fikiran sedar dan bawah sedar mari kita lihat , dengar dan lakonkan dialog dibawah :-
FS : "Katakan pada diri kita bahawa kita sihat"
FBS : "Ya, kita sihat"
FS : "Katakan pula saya bodoh"
FBS : "Ya, saya bodoh"
FS : "Saya rasa saya tak mahu makan roti tetapi makan nasi dahulu"
FBS :" Ya, makan nasi dahulu"
FS : " Katakan bahawa saya tak percaya pada kebolehan diri saya"
FBS : "Ya, saya tak percaya pada kebolehan diri saya"

Ketika anda sudah membaca, mendengar dan melakonkan dialog diatas secara mudahnya anda dapat fahami bahawa fikiran sedar mencerap segala maklumat yang diterima masuk ke otak melalui lima pancaindera iaitu penglihatan, pendengaran, penciuman, pengecapan dan sentuhan atau perasaan. Maklumat yang diterima masuk ke dalam otak kita akan ditapis oleh penapis otak dan ianya akan memberikan kesan kepada perubahan keadaan diri atau emosi serta tingkahlaku kita. Sebagai contoh, bila kita menaiki basikal. Kita akan mencerap maklumat bagaimana cara untuk naik basikal dan mengayuh basikal hingga dapat meluncur laju dijalan dan saat itu kita menggunakan fikiran sedar kita. Ketika kita sudah biasa mengayuh basikal, fikiran sedar dan fikiran bawah sedar kita berfungsi secara serentak hingga membolehkan kita mengayuh basikal tanpa ragu-ragu lagi.

Fikiran bawah sedar anda pula akan memprogram apa juga keputusan dan matlamat ke dalam saraf anda melalui proses Neuro Linguistic Programming (NLP). Insyallah, proses ini anda dapat alami bila berada di dalam kelas perkongsian ilmu NLP secara lebih formal . Fikiran bawah sedar menjadi robot paling setia dan berkesan dalam melakukan apa juga untuk mencapai apa yang anda doakan atau putuskan tadi melalui fikiran sedar. Apa hubungkait antara fikiran sedar dan fikiran bawah sedar dalam kehidupan harian anda ? Ada kaitan ke dengan hidup ini untuk berfikir ? Rilekskan minda anda....bagus....tarik nafas perlahan-lahan....dan hembuskan nafas anda keluar melalui mulut anda.....bagus. Bersediakah anda untuk mendengar cerita saya berkaitan seorang pelajar perempuan sebuah kolej dan bagaimana cara dia berfikir ? Mahu atau mahu ? Sudah semestinya anda mengatakan MAHU pada diri anda untuk tahu berkaitan cerita ini kan ? Bagus......

Apa yang saya coret dan ceritakan ini adalah berdasarkan pada pengalaman peribadi saya dengan pelajar perempuan ini semasa sesi terapi diri di pejabat saya.
" Satu hari pelajar ini datang ke pejabat saya untuk mendapatkan khidmat terapi minda. Bayangkan pada jam 10.00 pagi pelajar ini sudah sampai ke pejabat saya dengan ditemani oleh pelajar praktikal saya, walaubagaimanapun pelajar perempuan ini tak mahu naik ke pejabat saya. Dia kata pada pelajar praktikal saya bahawa DIA "TAKUT" untuk berjumpa dengan saya (En Mus). Saya pun tak tahu apa yang dia takutkan. Pelajar praktikal saya memujuk dia untuk naik ke pejabat saya bagi mendapatkan khidmat terapi minda bersama saya. 15 minit kemudian, barulah pelajar ini dapat melangkah masuk ke pejabat saya. Itu pun terus meluru masuk ke surau pejabat saya. Saya melihat gelagatnya waktu itu, menggeleng-gelengkan kepala tanda tak faham apa yang ditakutkan olehnya. Namun saya memberitahu pelajar praktikal saya agar memberikan air kosong kepada pelajar tersebut untuk diminum. Selepas pelajar itu minum, saya minta pelajar praktikal saya melakukan pernafasan yang betul pada pelajar itu. Hampir 10 minit mereka melakukan pernafasan di dalam surau pejabat saya, kemudian barulah pelajar itu bersedia untuk diterapi. Saya mulakan sesi terapi dengan berbual-bual bersama pelajar itu bagi mempercepatkan rapport antara saya dengan dia. Dalam perbualan itu, saya dapati banyak perkataan -perkataan yang negatif keluar dari mulutnya. Cara dia bercakap dan berfikir kebanyakkan menjurus pada keadaan negatif. Maka saat itu saya mempercepatkan proses pembalikkan serta merangka semula cara dia berfikir bagi menyelesaikan masalah ketumbuhan otak yang dihadapinya. Menurut doktor yang merawatnya, ketumbuhan itu ditahap yang agak kritikal. Apa yang saya mampu lakukan adalah bertanyakan dua soalan utama dari bahagian NLP iaitu :-
1- 'Apa yang anda inginkan dari ketumbuhan otak anda ?'
2- 'Bagaimana anda ingin menghilangkan ketumbuhan otak anda ?'


Anda ingin mengetahui apa yang terjadi selepas itu ? Dia akur untuk menjalankan sesi terapi minda bersama saya. Saya minta untuk pelajar ini mendengar rakaman audio terapi bertajuk "Inkantasi Diri". Audio itu dimainkan selama hampir 18 minit dan selepas mendengar sesi terapi audio itu, dia membuka matanya dalam keadaan segar, bugar dan sihat. Alhamdulillah...dia katakan bahawa mindanya semakin tenang berbanding sebelumnya.....". Ok .......sekarang ini saya berhentikan penceritaan saya diatas dan alihkan perhatian anda dengan bertanya soalan ini, apakah yang terjadi pada pelajar tadi ya ? Apakah perkataan yang dilafazkan seperti "TAKUT", "GEMENTAR", "TAK YAKIN BOLEH SEMBUH" dan perkataan -perkataan lain yang negatif dapat mempengaruhi cara dia berfikir dan bertingkahlaku ? Adakah cara pelajar diatas berfikir dapat mempengaruhi tahap kesihatan dirinya ? Inilah persoalan disebalik RAHSIA DISEBALIK BERFIKIR.

Bila pelajar itu berfikir dan keluarkan perkataan " Saya takut", "Saya tak boleh", "Boleh ke saya cepat sembuh?" dan sebagainya, kata-kata itu meresap masuk ke fikiran bawah sedarnya dan dia lakukannya sebagaimana pelajar itu katakan. Fikiran bawah sedarnya akan menterjemahkan apa yang dia cakap itu melalui kepercayaan diri,sikap, cara berfikir dan akhirnya membawa pada tingkahlakunya. Jika dia bercakap "Saya takut" ini akan membawa pada perilaku dan bayangan dimindanya akan menjadi rosak dan akhirnya memberikan kesan kepada tahap kesihatan dirinya. Mungkin mati cepat atau sebaliknya. Apa pun semuanya dengan izin Allah s.w.t.

Pakar kesihatan ada menyatakan bahawa lebih dari 75% sakit yang dideritai manusia bersifat psikosomatis. Ini membawa maksud fungsi organ tubuh terganggu oleh reaksi sistem saraf terhadap suatu IDEA NEGATIF yang ada difikiran bawah sedarnya. Apa yang terjadi dalam bayangan mindanya akan memberikan kesan pada tubuh badannya. Ketika anda sedang membaca tulisan ini, apakah reaksi tubuh badan anda ? Lesu ? Semangat ? Teruja ? Ingin tahu selanjutnya ? Muram ? Sedih ? atau bagaimana ?. Bila anda menyatakan pada diri anda "Saya teruja bila membaca tulisan ini" secara automatiknya seluruh tubuh badan anda beraksi dengan baik dan penglihatan anda semakin fokus terhadap apa yang anda baca. Mungkin juga ketika anda membaca tulisan ini anda seolah-olah berada ditempat pelajar tadi dan mengalami kesakitan yang dihadapi olehnya. Bagaimana anda dapat rasakan sedemikian rupa ? Sudah pasti jawapannya adalah BAYANGAN MINDA ANDA fokus pada masalah pelajar tersebut.

Disinilah terletaknya kekuatan berfikir positif atau boleh saya katakan sebagai HUSNU ZHAN (BERSANGKA BAIK). Apakah anda dan saya pernah memikirkan setiap perkataan yang kita keluarkan dari mulut kita ini adalah RANGSANGAN PADA BAYANGAN MINDA KITA ? Adakah kita pernah berfikir bahawa hidup ini penuh dengan berfikir ? Adakah pernah kita melihat, mendengar dan merasai kehebatan Allah s.w.t melalui kalam sucinya " Afala Tatafakkarun ?"Adakah engkau tidak berfikir ?" Adakah kita pernah berfikir bahawa kata-kata yang kita keluarkan saat berkomunikasi dengan orang sekeliling kita membawa pada perubahan tingkahlakunya samada negatif atau positif ? atau bagaimana kesudahan diri kita bila banyak bercakap hal-hal negatif dari positif ?

Berfikirlah dari akal yang cerdas. Pilih dan putuskannya melalui NIAT dan PERILAKU ANDA. Fahamilah ia melalui mata hati dan terjemahkannya melalui tindakan harian anda. Anda pasti berada dikemuncak kejayaan secara mudah dan senang kerana "Hidup Ini adalah untuk berfikir kerana ALLAH !". Selamat Beramal.

Ikhsan dari penulis :
(Mohd Mustaqiim Asmuji)
(Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA)
+6019-2044036

Sunday, June 5, 2011

Sedutan Pembelajaran Peserta Bengkel NLP

video
Sedutan pembelajaran bengkel personal NLP Untuk Awam. Daftarlah sekarang ! Hubungi, 019-2044036 (En Mustaqiim)

Tuesday, May 31, 2011

BENGKEL PENGEMBANGAN DIRI " NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING (NLP)" JUN 2011



" MEMUGAR RAHSIA DIRI DAN KEKUATAN MINDA DIRI ANUGERAH TUHAN MENGGUNAKAN ILMU SAINS MINDA NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING (NLP) BERSAMA PAKAR NLP ANDA !"

Mendaftarlah sekarang ! Hubungi, En Mustaqiim, 019-2044036. (facebook ; mohdmustaqiim mohdmustaqiim)

Tuesday, May 10, 2011

Guru Oh Guru .......


"KUANTAN: Mungkin kerana kesunyian akibat berjauhan dengan isteri, seorang guru gagal mengawal nafsunya lalu merogol pelajarnya sendiri berusia 15 tahun selepas mempelawa mangsa datang ke rumahnya dengan alasan mengulang kaji pelajaran.

Kejadian berlaku di rumah guru berusia 33 tahun itu iaitu di kuarters sebuah sekolah menengah di Jerantut pada kira-kira jam 3.30 petang, Khamis lalu.

Menurut sumber, sebelum kejadian guru terbabit dikatakan menghubungi ibu mangsa dan mempelawa mangsa datang ke rumahnya dengan alasan mahu membantunya belajar dan tawaran itu diterima baik ibu mangsa tanpa sebarang prasangka." Katanya, mangsa pergi ke rumah gurunya itu yang terletak tidak jauh dari rumahnya dengan ditemani rakan, namun rakannya terus pulang selepas menghantarnya.

“Pada mulanya guru itu mengajar mangsa tugasan sekolah, namun dipercayai gagal mengawal nafsunya dan terus memeluk mangsa dari belakang sebelum merogolnya.(Petikan akhbar online bertarikh 10/05/2011)

Salam cemerlang buat warga Malaysia. Hari ni saya nak post satu artikel yang mana saya rasakan ianya perlu dijadikan iktibar oleh warga pendidik. Walaupun agak sibuk dengan beberapa aktiviti penulisan buku berkaitan NLP, ianya tidak membataskan saya untuk menulis dalam blog ini. Geleng kepala saya bila lihat laporan diatas. Apa dah jadi dengan sikap guru ni ? Sepatutnya guru melindungi anak muridnya dan anggap anak muridnya sebagai anaknya sendiri. Bayangkan bagaimana perasaan sebilangan besar guru-guru yang berkhidmat dengan penuh dedikasi akhirnya tercalar dengan sikap segelintir guru seperti ini ? Mari kita buka minda kita dengan persoalan dibawah :-
1- Apakah perilaku guru ini dapat menjejaskan kredibiliti seorang guru ?
2- Apakah dengan menodai anak muridnya dia dapat membendung perasaan rindu pada isterinya yang jauh ?
3- Apakah tuntutan kerja yang memisahkan antara guru ini dapat dijadikan faktor gagalnya guru tersebut mengawal rindunya pada isteri dan dia rasa gersang ?
4- Disebalik tingkahlakunya (guru tersebut), adakah wajar sang isteri berada dekat dengan suaminya bagi membendung gejala ini tidak berulang lagi pada masa kini dan akan datang ?
5- Apakah kaedah yang terbaik bagi membendung gejala seperti ini agar tidak menular ke tempat lain ?

Wahai pembaca sekalian, fikirkan jawapan dari soalan yang saya kemukakan diatas. Anda akan dapat jawapannya bila anda sendiri menelitinya dengan MATA HATI anda. Kembalilah kepada syariat dan peraturan Allah s.w.t. Maka kejadian seperti ini tidak akan berulang kembali. Kesian pada segelintir guru sekarang.Nama saje seorang guru, tingkahlaku tidak menunjukkan seperti seorang guru. Jangan marah aaa....nanti cepat tua...huhuhu. Wallahu'alam.

Mufakir 'illahi,
(Mohd Mustaqiim Asmuji)
Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA

Saturday, April 30, 2011

BENGKEL PERSONAL COACHING "NLP" MEI 2011



Salam sejahtera buat masyarakat Malaysia sekalian. Saya tertanya-tanya, mahukah anda mengalami dan merasai keluar dari masalah yang membelenggu minda, tubuh & emosi anda menuju kepada IMPIAN ANDA secara MUDAH & PRAKTIKAL ?
Mahukan anda mengikis trauma , fobia dan sebagainya melalui kaedah NLP ?
Mahukah anda dengan secara mudahnya melihat, mendengar dan merasai kekuatan potensi sebenar diri anda seperti Tun Mahathir, Tiger Wood, Adi Putra, Michael Jordan, Sudirman dll melalui KAEDAH MODELLING EXCELLENCE ?

Katakan YA pada soalan diatas dengan melangkahkan kaki anda ke Bengkel Personal Coaching NLP bersama pakar NLP anda.

Anda mesti pelajari selama 2 hari ini berkaitan :-
1- Kekuatan Deria Anda (VAKOG) dalam komunikasi mempengaruhi.
2- Kaedah Anchoring yang digunakan pada komunikator berpengaruh dunia.
3- Corak bahasa & kelakuan diri dan orang lain.
4- Bagaimana mendapatkan maklumat individu melalui PERGERAKKAN MATANYA.
5- Menggunakan PERSONAL TRANCE WORD dalam membuat jualan atau menyelesaikan masalah individu tak sampai 5 minit.
6- Memahami akan KERANGKA MANUSIA BERFIKIR & BERTINDAK menggunakan META PROGRAM DLL.

Pakej Pembelajaran :-
1- Tenaga pengajar bertauliah dalam bidang NLP.
2- Kit Latihan NLP
3- Buku rujukan pembelajaran NLP.
4- Buku "Skrip NLP & Hipnosis serta catatan penulisan berkaitan NLP" hasil karya jurulatih (Eksklusif hanya untuk mereka yang belajar coaching shj)
5- Sijil penyertaan bengkel.
(Makan & Minum atas tanggungan peserta).

Daftarlah sekarang ! Hubungi, En Mustaqiim, 019-2044036.

Thursday, April 28, 2011

TESTIMONI TERKINI PENGGUNA NLP (28/04/2011)


CORETAN PENGALAMAN & TESTIMONI KAUNSELOR SKTPI, JOHOR YANG TELAH MENGGUNAKAN NLP DALAM SESI KAUNSELING

Bismillahirrahmanirrahim

Setinggi kesyukuran ingin saya panjatkan ke hadrat Ilahi atas nikmat dan peluang yang diberikan olehNya untuk saya mempelajari ilmu NLP ini.Sebelum ini,saya tidak memahami apa itu NLP dan bagaimana ia berfungsi. Pada saat itu,saya hanya ingin menambah nilai diri agar boleh maju ke hadapan.Malah,beberapa minggu sebelum menghadiri kursus ini,saya telah berhadapan dengan sebuah konflik yang meranapkan cara saya bekerja sebagai kaunselor sekolah rendah.Saya yang sebelumnya sangat positif telah rebah dek akibat satu situasi yang saya anggap sebagai merabakkan hati dan mematikan fikiran waras saya.Malah saya merasakan sudah penat dan letih apabila ada yang mempertikaikan, apa yang dilakukan oleh kaunselor tidak menampakkan hasil yang segera.

Segala 'kenikmatan' ilmu NLP mula saya rasai apabila En. Mustaqiim menggunakan kaedah visual squash di mana saya seolah-olah diformat semula menjadi seorang kaunselor yang baru,dalam dunia yang baru,sangat tenang dan bersemangat sewaktu kursus personal coaching NLP,JB.Saya bertambah yakin,tenang,teruja,seronok dan semangat untuk terus memegang unit kaunseling saya yang dijadikan benchmark negeri Johor. Ilmu Allah yang sangat praktikal ini dengan mudahnya saya aplikasikan dalam semua sesi kaunseling saya di sekolah.Sebelum ini saya hanya mampu menjalankan lebih kurang maksimum 3 atau 4 sesi sehari kerana akan rasa tertekan dan tidak fokus jika lebih dari itu.Bagi saya yang banyak menggunakan kaedah Rogers,ia menyebabkan saya tidak pernah puas dengan hasil sesi.

Setelah menghadiri kursus,saya dengan penuh teruja telah berjaya menjalankan 6 sesi tanpa henti dalam sehari,tanpa rasa terbeban malah dengan mudahnya saya merasa tenang,fokus dan lebih puas dengan respon klien saya.Klien saya juga mudah memenuhi sesi seterusnya tanpa dipanggil. Banyak perkara yang menakjubkan saya hari demi hari.Saya sedang menggunakan NLP bagi merawat seorang murid yang gagap teruk,sering dilabel bodoh,sering menjadi bahan tertawa,sehingga murid ini tiada keyakinan diri lantas kerap gagal dalam peperiksaan.Setelah hari ketiga,gagapnya hampir 90% hilang.Murid ini sendiri dapat merasakan perbezaan dirinya sejak hari pertama terapi dibuat.Kini,murid ini menjelaskan dia berasa lebih gembira,seronok dan yakin.Wajahnya sangat berseri.Subhanallah...sukar juga untuk meyakinkan orang lain tentang ini sehingga kita sendiri yang merasakannya. NLP ini saya praktikkan sepenuhnya untuk diri,suami dan anak saya.Saya dapat rasakan kehidupan keluarga kami lebih gembira,nikmat dan penuh keterujaan. Kalau dulunya saya menghadapi masalah nada suara ketika bertarannum,kini tanpa saya sedari,NLP memudahkan saya mengalunkan tarannum dan nyanyian dengan mudah dan betul.Saya lebih seronok dan gembira melakukannya.

Kawan2 ada yang menegur wajah saya semakin ceria dan berseri.Bagi saya, ia mungkin disebabkan tiada lagi dendam dan resah hati akibat terapi NLP yang saya jalani.
Dari hari ke hari,saya dapat lihat dan rasa betapa mudahnya saya mendekati,menyayangi dan membimbing murid saya.Mereka juga lebih seronok,gembira dan bersemangat.Ilmu ini saya sedang kongsikan dengan rakan guru yang lain.
Saya dengan penuh kepercayaan setelah saya merasakan,melihat dan mendengarkan sendiri kaedah-kaedah NLP ini,ia sepatutnya ditarbiyahkan kepada setiap individu agar dapat menurunkan jumlah gejala sosial,masalah mental, konflik dsbnya.Ia sangat memberi impak yang besar kepada agama,bangsa dan negara.Bagaimanakah gambaran masyarakat kita akan datang sedangkan di dada-dada akhbar,skrin-skrin TV makin hari semakin menonjolkan pelbagai isu dan masalah yang saya kira semakin menjijikan dan memberikan kesan negatif buat generasi akan datang?Apakah kita sebagai segelintir yang berpelajaran ini terus berdiam diri tanpa bertindak?Apa sumbangan kita kepada masyarakat?Pelbagai kaedah dalam NLP yang dianugerahkan oleh Allah ini pastinya dapat menjawab segala persoalan di atas.InsyaAllah..

Sekali lagi saya mengucapkan kesyukuran dan terima kasih yang tidak terhingga kepada mentor saya En.Mustaqiim yang hingga kini sudi membimbing saya untuk mengukuhkan aplikasi NLP ini dalam kehidupan harian saya walaupun agak berjauhan.Semoga keikhlasan itu,hanya Allah jua yang membalasnya dan semoga harapan En.Mustaqiim untuk menyebarluaskan ilmu ini buat masyarakat Malaysia akan menjadi realiti.Rakyat Malaysia amat dahagakan santapan minda...teruskan perjuangan..

Coretan asli dari Ujie Suziana (facebook) bertarikh 28/04/2011 (Khamis) 019-2279371.

Tuesday, April 19, 2011

"Kelakuan" Pelajar Yang Merimaskan ?



"ARAU: Empat pelajar lelaki sebuah sekolah menengah di sini, ditahan polis kerana berkelakuan liar termasuk mencabul seorang pelajar perempuan dalam kelas sama tanpa menghiraukan pelajar lain melihat perbuatan terkutuk mereka.
Tiga pelajar lelaki terbabit yang berusia 15 tahun yang juga rakan sekelas mangsa bersama seorang pelajar berusia 16 tahun melakukan perbuatan itu ketika waktu persekolahan, kelmarin. Pelajar perempuan berkenaan yang tidak tahan dijadikan objek seks sejak tiga minggu lalu oleh keempat-empat pelajar terbabit membuat laporan di Balai Polis Arau, malam kelmarin, sebelum polis memberkas semua suspek, semalam.

Timbalan Ketua Polis Daerah Arau, Deputi Superintendan Lee Swee Meng ketika mengesahkan kejadian berkenaan berkata, empat pelajar terbabit didakwa memegang buah dada dan paha mangsa di dalam kelas ketika ketiadaan guru.(Sedutan akhbar online,20/4/2011)"


Selamat pagi dan salam sejahtera buat pengunjung blog saya. Pagi ini saya mengucap panjang bila melihat serta membaca muka depan akhbar online Malaysia bertajuk "4 Jahanam". Apa yang menyebabkan 4 jahanam ini berkelakuan sedemikian rupa ? Apa yang memungkinkan mereka bertindak sehingga mencabul rakan sekelas mereka ? Apa pentingnya pelajar lelaki ini melakukan perbuatan terkutuk itu pada rakan sekelasnya ? Apa faedah disebalik KELAKUAN mereka pada diri mereka ? Bagaimana pula dengan diri mereka bila diberkas oleh pihak polis dan dihumban masuk ke dalam lokap ? Bagaimana pula perasaan kedua orang tua mereka bila melihat KELAKUAN TAK SENONOH mereka yang dapat mencemarkan nama baik sekolah, diri dan keluarga mereka ? Dapatkah anda bayangkan bagaimana perasaan guru yang mengajar mereka bila melihat anak murid mereka berkelakuan sedemikian rupa ? Adakah PELAJAR 4 JAHANAM ini perlu di HUKUM atas perbuatan mereka atau bagaimana ?

Saya tertanya-tanya, bila seorang pelajar seperti diatas berkelakuan seperti itu tanpa menghiraukan orang sekeliling mereka apakah PELAJAR INI BERSALAH atau BAGAIMANA ? Salah tetap salah. Perilaku sebegini tidak patut dilakukan oleh mereka yang bergelar PELAJAR. Apa yang menyebabkan mereka berkelakuan sedemikian rupa ? Dalam NLP perkara pertama yang perlu diurus adalah KEADAAN DIRI iaitu KEADAAN EMOSI DIRI. Ianya adalah penting bagi menentukan hala tuju kita pada apa yang kita hendak lakukan. Keadaan Diri/Emosi ini dapat mempengaruhi BAYANGAN MINDA seseorang.

Apakah perkara yang mempengaruhi KEADAAN EMOSI seseorang ?

1- Corak pemakanan.
2- Pernafasan.
3- Persekitaran.
4- Bayangan minda.
5- Pengalaman-pengalaman lalu.

Bayangkan bagaimana pelajar dalam kes diatas berkelakuan sedemikian rupa, perlu ditanyakan beberapa persoalan bagaimana mereka bertingkahlaku seperti sedemikian .

Pertama , Adakah pemakanan mereka hari-harian disekolah atau luar sekolah diperolehi secara HALAL atau SEBALIKNYA ?

Kedua, Bagaimana dengan cara mereka bernafas ? Bila bernafas berbau rokok atau bagaimana ?

Ketiga, Bagaimana dengan persekitaran keluarga mereka ? Adik beradik mereka ? Ibu bapa , guru dan rakan mereka ? Adakah persekitaran yang mereka lalui dapat mempengaruhi tingkahlaku mereka ?

Keempat , Apakah bayangan minda mereka bila berkelakuan seperti diatas (mencabul, pegang peha dan buah dada sang pelajar perempuan tu ?) Apakah mereka pernah dan telah menonton video lucah hingga terbawa dalam BAYANGAN MINDA MEREKA ?

Kelima, Apakah ada pengalaman -pengalaman lalu dalam keluarga mereka hingga mereka berkelakuan seperti diatas ? Atau bagaimana ?

Kelima-lima persoalan diatas saya tinggalkan untuk difikirkan bersama oleh anda selaku pengunjung blog ini.

Apa yang penting adalah "KELAKUAN" PELAJAR DIATAS MEMANG "MERIMASKAN" dan MEREKA SEBENARNYA DAPAT MELAKUKAN PERUBAHAN TINGKAHLAKU MEREKA DENGAN BANTU ANDA SEMUA.

Wallahu'alam.

Mufakir 'illahi,
MOHD MUSTAQIIIM ASMUJI
(Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA)

Monday, April 18, 2011

Pening dan Semakin Pening ?



MELAKA: Beberapa pengusaha pusat hiburan di negeri ini didapati bertindak melampau bagi menarik pengunjung di kalangan penuntut institut pengajian tinggi (IPT) apabila menyediakan program khusus untuk golongan itu dinamakan ‘parti pakaian seragam kolej.’

Ketua Ahli Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Mohd Yusof Hassan, yang mendedahkan perkara itu berkata tindakan itu terbukti selepas pihaknya menerima aduan berdasarkan kain rentang yang mempromosi aktiviti berkenaan.
Mohd Yusof berkata, berdasarkan maklumat pada kain rentang berkenaan, penganjur menyediakan lebih 50 gadis seksi kepada pengunjung lelaki sebagai daya tarikan.

“Malah, mereka juga turut menyediakan persembahan tarian seksi dan pertunjukan pentas oleh kumpulan muzik. ”Memang jelas parti dianjurkan itu sengaja mahu menarik pengunjung terutama membabitkan golongan pelajar untuk mereka berhibur.

"Apa yang saya tak puas hati mengapa mereka menggunakan perkataan kolej, seolah-olah sengaja mahu menarik golongan muda berkenaan untuk menyertai parti berkenaan,” katanya, di sini, semalam. (Keratan akhbar online, 19/04/2011)


Salam sukses untuk semua. Pagi ini saya tertanya-tanya "Apa yang terjadi ni ? Parti untuk siswa dan siswi kolej ? Apa yang best sangat pusat hiburan ni buat parti untuk kalangan pelajar kolej ? Parti siswi ? Pening dan semakin memeningkan. Pelajar kolej dipancing melalui hiburan di pusat-pusat hiburan seperti dalam keratan akhbar diatas. Nampak gaya tiada lagi unsur segan dan malu bagi segelintir masyarakat Malaysia diluar sana. Sanggup buat apa saja asalkan dapat duit. Adakah mereka yang melakukan perkara diatas tidak memikirkan masa depan golongan pelajar IPT ? Mahukah pelajar IPT dilihat sebagai golongan yang rendah moralnya dan boleh dijual beli melalui hiburan "SEKS" di pusat hiburan ? Inilah dia senario semasa yang semakin membimbangkan kita sebagai warga Malaysia. Bagaimana pula dengan warga pelajar bergelar SISWA & SISWI ? Adakah kalian sanggup mengadaikan nilai-nilai murni agama dan adat resam kalian hanya sekadar mendapatkan keseronokan hiburan ketika alam pembelajaran ? Bagaimana pula dengan MATLAMAT ANDA selaku PELAJAR IPT ? Bagaimana GAMBARAN WAJAH ANDA bila terlibat dengan DUNIA KESERONOKAN HIBURAN ini dan akhirnya IMPIAN YANG TAK TERCAPAI ? Bagaimana pula perasaan ANDA bila LIHAT IBU & AYAH anda mengetahui akan KEPINCAnGAN DIRI ANDA ketika berada di IPT ? Stop ! Stop ! & Stop !dan katakan YE untuk tidak terlibat dalam dunia keseronokan hiburan di pub club yang akhirnya menjahanamkan diri dan masa depan anda. ANDA PERLU JELASKAN MATLAMAT ANDA UNTUK APA ANDA BELAJAR & BUKAN JELASKAN MATLAMAT ANDA DALAM "BERHIBUR" DI PUSAT-PUSAT HIBURAN seperti diatas. Sekadar coretan yang menimbulkan PERSOALAN yang PERLU DIFIKIR oleh anda selaku WARGA PELAJAR IPT. Sehingga ketemu kembali. Salam kecemerlangan dan selamat beramal dengan amal yang menguntungkan diri anda dunia & akhirat.

Mufakkir'illahi,
MOHD MUSTAQIIM B.ASMUJI,
(Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA)

Sunday, April 17, 2011

Sedutan Kelas Personal Coaching "NLP Untuk Kegunaan Guru Di Sekolah"

video

BENGKEL "PENGENALAN ASAS NLP UNTUK GURU & PENSYARAH" BULAN 04/2011



* Adakah PELAJAR anda MALAS ke SEKOLAH @ KULIYAH ?
* Adakah PELAJAR anda seringkali TAK DENGAR CAKAP anda ?
* Adakah PELAJAR anda sering TAK FOKUS semasa BELAJAR ?
* Adakah PELAJAR anda sering BIMBANG bila nak hadapi PEPERIKSAAN ?
* Adakah anda selaku GURU dan PENSYARAH risau memikirkan perihal PELAJAR anda di SEKOLAH @ IPT ?
* Tak cemerlang ? Sikap PELAJAR kurang baik ? Tingkahlaku banyak yang tak elok ?
* Adakah anda mahukan PELAJAR anda CEMERLANG dalam PELAJARAN serta SAHSIAH dirinya turut cemerlang ?
* Mahukah anda selaku GURU & PENSYARAH tidak lagi TERBEBAN bila melihat PERUBAHAN diri POSITIF berlaku pada PELAJAR anda ?

Katakan YA pada soalan diatas dengan menyertai BENGKEL PENGENALAN ASAS "NLP UNTUK KEGUNAAN GURU & PENSYARAH" sepertimana dibawah :-

Hari: Sabtu
Tarikh : 30/04/2011
Masa : 09.00 pagi – 05.00 petang
Tempat : Pusat Latihan Smart Excel, No. 2-1A, Jalan TIB1/1, Pusat Niaga Batu Caves, Gombak.
Sasaran : Guru Sekolah Rendah, Menengah & Pensyarah
* Tempat adalah terhad !

Mendaftarlah segera ! Hubungi, En Mustaqiim Asmuji, 019-2044036.

"Trauma & Terus Trauma ?"



"ALOR SETAR: Dua beradik perempuan berumur 13 dan 12 tahun bukan saja melalui detik mencemaskan apabila dilarikan seorang lelaki lebih 17 jam, malah seorang daripada mangsa dipercayai dirogol sebelum diselamatkan bapa mereka keesokan harinya. Sebelum kejadian culik itu, kedua-dua mangsa berjalan untuk pergi ke sebuah kedai berhampiran rumah mereka di Kampung Perepet, Kota Sarang Semut, kira-kira jam 5.30 petang, kelmarin apabila didatangi seorang lelaki berusia 20-an yang menaiki sebuah Perodua Kancil berwarna perak. Lelaki itu menarik tangan kedua-dua mangsa masuk ke dalam keretanya dan melarikan mereka ke Yan untuk menemui rakan suspek.

Mangsa merayu suspek supaya menghantar mereka pulang, bagaimanapun suspek enggan berbuat demikian sebaliknya suspek membawa mangsa meronda-ronda sekitar pantai di Kuala Sala dan Pendang.Difahamkan seorang daripada mangsa dirogol suspek ketika mereka berhenti tidur di dalam kereta di Tokai, Pendang." (Sedutan dari metro online,18/04/2011)
"

Salam sejahtera buat semua warga Malaysia. Alhamdulillah, kerana kita masih bertemu dalam ruangan blog saya iaitu www.mus-mindasukses.blogspot.com. Semua coretan dalam blog ini adalah inspirasi penulis kepada warga Malaysia bagi mewujudkan kesedaran dikalangan warga Malaysia khususnya berkaitan isu-isu semasa.

Dapat anda bayangkan bagaimana seorang budak perempuan diculik oleh orang yang hilang akal budinya dan kemudian sanggup merogol budak yang diculik itu ? Bagaimana anda dapat dengar suara anak anda sendiri melaung-laung minta dilepaskan dari "neraka" penculikan dan anda mungkin dapat merasakan keadaan anak anda yang diculik dan dirogol oleh oranng yang tak berakal budi ? Allahu akhbar ! Ini yang berlaku pada kes diatas. Kes sebegini seolah-olah tiada hentinya. Sampai bila ianya akan terus membarah di dalam masyarakat kita di Malaysia ? Saya tertanya-tanya adakah kaedah yang berkesan melalui psikologi terkini bagi memberhentikan tingkahlaku negatif seseorang seperti penculik diatas ?

Dalam artikel kali ini, saya tak nak kupas berkaitan si penculik akan tetapi lebih tertumpu pada budak yang kena culik sekaligus dirogol oleh si penculik ? Dapat saya rasakan beberapa TRAUMA yang berlaku pada budak ini.

1- Trauma kena CULIK.
2- Trauma kena ROGOL.

Bayangkan kita duduk dan berada ditempat budak itu, sudah pasti kita dapat rasakan perasaan yang sama berlaku pada dirinya. Apa yang berlaku pada budak ini akan memberika kesan buruk pada BAYANGAN MINDANYA serta TINGKAHLAKUNYA. Budak ini mungkin akan mengalami fobia bila melihat lelaki disekelilingnya khususnya bila ada orang ajak dia menaiki kereta atau menumpang kereta seseorang. Bayangan mindanya akan tergambar kisah penculikan yang pernah berlaku sekaligus bayangan dirinya kena rogol jua tergambar dalam benak pemikirannya. Jika fobia atau trauma minda yang dialami oleh budak ini tidak diselesaikan melalui kaedah-kaedah terkini dalam psikologi, ianya akan membawa kepada gejala kemurungan, stress, tak suka pada diri sendiri dan berkemungkinan besar akan membawa kepada gejala bunuh diri. Disinilah terletaknya kepentingan ibu bapa dan masyarakat dalam memberikan sokongan jitu pada diri budak ini. Dalam NLP, ada beberapa kaedah yang dapat membantu individu seperti ini bagi menyelesaikan trauma yang dihadapinya iaitu melalui kaedah FAST FOBIA TEKNIK, SWISH PATTERN dll. Kaedah-kaedah ampuh sebegini telah teruji berkesan dan ianya dimodelkan melalui pengalaman pakar-pakar terapi dunia seperti Milton Erikson, Virginia Satir Dan Friz Perls dalam penyembuhan diri pesakit dll.

Maka diharap agar DOUBLE TRAUMA yang sebegini dapat diatasi dengan mudah melalui perjumpaan dengan pakar-pakar pembangunan prestasi diri NLP di Malaysia. Moga kita sebagai rakyat Malaysia sedar dan membuat satu langkah bagaimana untuk menghentikan gejala trauma yang menghantui ramai masyarakat Malaysia tak kira kalangan kanak-kanak mahupun orang dewasa.

Wallahu' alam.

Mufakkir 'illahi,
MOHD MUSTAQIIM ASMUJI
(Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA)

Thursday, April 14, 2011

Apa Nak Jadi Ni ?



"ALOR SETAR - “Saya tergamam melihat suami terbaring di atas tilam dan hampir keseluruhan badan terbakar, manakala dua anak lelaki turut terbakar dan berlari ke rumah nenek di sebelah rumah kami sewaktu pulang dari menghantar anak sekolah.”

Demikian luah Salmah Saad, 47, ibu kepada dua beradik berusia 12 dan 14 tahun, yang melecur teruk ketika cuba menyelamatkan bapa yang dipercayai membakar diri akibat kemurungan di rumah mereka di Kampung Ruat, Yan pagi semalam." (petikan dari akhbar online Sinar Harian, 14/4/2011)


Salam sejahtera kepada warga Malaysia. Anda bersama saya lagi bagi membicarakan topik "Apa Nak Jadi Ni ?". Kali ini setelah saya membaca muka hadapan sebuah akhbar online Malaysia, saya menggeleng-gelengkan kepala dan hati saya mengucap panjang terhadap apa yang berlaku. Semakin menjadi-jadi gejala sakit jiwa dan emosi melanda masyarakat kita di Malaysia. Saban hari bila saya melihat ada saja berita seperti bakar diri kerana tertekan, bunuh anak dan isteri sebab tak ada duit, pelajar bergaduh dengan guru, guru dibelasah oleh pelajar sampai mati, ibu bapa ditendang oleh anak sesuka hati dan sebagainya. Apa semua ni ? Adakah kita selaku masyarakat Malaysia kebanyakkan yang beragama Islam telah hilang NILAI-NILAI Murni yang ditanamkan oleh atuk nenek kita sewaktu kita kecil dahulu ? Ingat lagi pesanan orang tua kita...."Nak, bila bercakap dengan orang yang lebih tua, perlahankan sikit suara kamu tu ye"..."Nak kalau lalu depan orang tua, bongkokkan badan kamu ye tanda hormat orang tua."..."Nak...bila ada masalah serah pada Allah ye. Insyallah DIA yang selesaikan masalah kamu ye..." dll.

Realiti yang semakin membarah dalam kehidupan masyarakat Malaysia dan agak-agaknya apa kesudahannya ya ? Saya tak mahu ulas panjang berkaitan isu diatas. Yang saya mahu beri dan kongsikan maklumat berkaitan isu diatas adalah melalui pendekatan NLP. Dalam NLP ada menyatakan berkaitan KEADAAN DIRI/STATE. Bila seseorang individu itu dapat mengawal keadaan dirinya dan diurus dengan baik, maka tidak akan berlaku tingkahlaku seperti yang terpapar didada akhbar seperti diatas.

Apa itu KEADAAN DIRI ?

Keadaan diri anda mempengaruhi sisteM mencapai kejayaan anda. Sekiranya anda tidak dapat fokus dengan apa yang di buat, cuba anda fikirkan samada anda berada dalam keadaan diri @ emosi yang terbaik ataupun tidak. Kadangkala, kita lari dan terpesong daripada fokus kerana terpengaruh dengan persekitaran seperti emosi, kawan-kawan, keadaan semasa, spekulasi, dan kurangnya sumber-sumber yang diperlukan.
Sekiranya anda dapat meningkatkan keadaan diri anda ke satu tahap yang maksima, anda akan mudah bergerak dan mencapai kejayaan yang dihajati.

Ketika Anda Mungkin Memilih Keadaan Diri Orang Seperti Diatas (Bakar Diri), apakah yang tergambar dalam bayangan minda anda ya ? Adakah anda dapat memikirkan dengan waras apakah pentingnya bakar diri anda dek kerana murung dan tak dapat kawal EMOSI DIRI. Bagaimana gambaran perasaan ahli keluarga anda bila anda BERKELAKUAN SEPERTI INI YA ? Mahukah anda selaku masyarakat Malaysia meneruskan tradisi BAKAR DIRI, MURUNG, STRES hingga orang lain jadi mangsa, bergaduh dengan rakan sekerja atau ahli keluarga kerana sesuatu perkara, pelajar dengan SIKAP TAK HORMAT IBU BAPA DAN BERGADUH SERTA PUKUL GURU atau bagaimana. Mohon hentikan gejala mental tak sihat ini dengan mengatakan YA pada teknik dibawah :-

1- Saya seorang yang boleh sabar, rileks dan tenang.

2- Saya percaya dan yakin saya boleh sabar, rileks dan tenang.

3- Saya putuskan saya sabar, rileks dan tenang.

4- Saya lihat, saya dengar dan saya rasa saya sabar, rileks dan tenang pada orang sekeliling saya.

5- Setiap hari saya sabar, rileks dan tenang pada orang sekeliling saya dan saya lakukanya mulai sekarang.
(Sumber teknik "Mind To Muscle" ini adalah daripada Dr Michael Hall, pakar NLP Luar Negara)

* Insyallah, kaedah NLP yang dinyatakan diatas dapat membantu anda menyingkirkan gejala mental masyarakat Malaysia masa kini dan akan datang.

Selamat beramal dari inspirator Smart Excel Consultant.

Mufakkir illahi....
MOHD MUSTAQIIM ASMUJI,
(Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA)
(Certified LAB Profile Practitioner SS.Canada)

Tuesday, April 12, 2011

Apa Sudah Jadi Dengan Masyarakat Malaysia ?



"KUALA LUMPUR: Berang kerana diminta membantu membuang sampah, seorang warga emas bertindak di luar kewarasan akal apabila bukan saja memukul isterinya menggunakan tongkat, malah turut kencing di muka wanita dikahwininya selama 26 tahun itu selepas mangsa terjatuh.

Kejadian mengaibkan itu berlaku di hadapan rumah pasangan terbabit di Taman Wahyu di sini, kira-kira jam 5.30 petang kelmarin.(Sedutan harian metro online,13/04/2011)."


Salam kecemerlangan buat warga Malaysia. Allahu akhbar! Pagi ni saya tertanya-tanya, apa sudah jadi dengan segelintir masyarakat Malaysia hari ni ? Bila saya melihat dan membaca akhbar harian metro online, terpapar didada akhbar berkaitan tajuk "MELUAT BINI DAH TUA". Apa semua ini ? Seorang suami yang sudah berkahwin dengan isterinya melebihi 26 tahun sanggup pukul dan paling tragis adalah kencing ke muka dan badan isteri. Apa sudah jadi dengan lelaki yang berstatus "Suami" ini ? Sanggup buat isteri sebegini rupa? Inilah fenomena masa kini masalah yang terjadi dikalangan masyarakat kita yang WAYANG MINDANYA tidak diurus dengan betul. Bertindak luar dari kawalan MINDA & EMOSINYA. Saya tak nak mengulas lanjut berkaitan hal ini, walaubagaimanapun saya ingin menyentuh isu diatas dari aspek Neuro LInguistic Programming (NLP). Bagaimana melalui NLP isu ini dapat dilihat dan dileraikan secara simple dan ianya tidak akan berulang kembali dalam masyarakat.

Pertama, NLP melihat dari aspek bagaimana seseorang idividu itu mencerap maklumat melalui 5 pancainderanya (Penglihatan -Visual), (Pendengaran-Auditori), (Sentuhan -Kinestetik), Bauan dan Rasa (Olfactory & Gestatory)dan diterjemahkan melalui KELAKUANNYA. Sila lihat gambarajah di bawah :-


GAMBARAJAH DIATAS MENERANGKAN BAGAIMANA SI SUAMI BERTINGKAHLAKU PADA ISTERINYA DALAM KES "MELUAT BINI SUDAH TUA".

Dalam kes diatas, bila kita memahami berkaitan bagaimana seseorang individu itu mencerap maklumat dimindanya melalui 5 deria anugerah Tuhan Yang Maha Hebat dan diselaraskan dengan penggunaan bahasa minda (VAK) yang betul, maka tidak akan terhasil tingkahlaku seperti dalam kes diatas. Bayangkan ketika kita dapat menggunakan bahasa minda yang baik tatkala berkomunikasi dengan lawan bicara, apakah situasi sebegini akan berlaku pada diri kita ? Fikir-fikirkan ye.....

Kedua, dengan Izin Allah, bagaimana kaedah NLP dapat membantu dalam mengurangkan kes-kes sebegini ? Secara mudah dan senangnya masyarakat Malaysia perlu memahami dan mempelajari beberapa kaedah NLP untuk perubahan sikap dan tingkahlakunya. Antara kaedahnya adalah :-

1- Membina Bayagan Mantap & Kreatif Di Minda (Visualisasi Kreatif).
2- Merawat Hati Yang Patah @ Remuk ( Broken Heart Technique).
3- Menyauh Sumber Diri Yang Baru (Anchoring Tehnique).
4- Menjana Sikap & Tingkahlaku Baru ( New Generator Behavior ).
5- Menjana Kehidupan Baru melalui Time Line Theraphy.
6- Mengikis Perasaan Trauma & Fobia (Fast Fobia Threatment)
7- Menangani konflik berpanjangan melalui kaedah Visual Squash dll.
* Senarai kaedah diatas adalah sebagai panduan praktikal dari aspek merubah tingkahlaku manusia/ Human Behavior (psikologi). Dan... panduan praktikal secara menyeluruh buat individu muslim sudah lama berada di dalam Al-Quran dan Hadis. Amalkan sahaja , insyallah Allah berikan jalan keluar bagi menyelesaikan masalah kehidupan yang anda hadapi. Wallahu'alam.

Untuk mendapatkan gambaran jelas berkaitan dengan penulisan dan isu ini,anda hubungi terus melalui talian 019-2044036 (En Mohd Mustaqiim)

Mufakir 'illahi,
(Mohd Mustaqiim bin Asmuji. CNLP)
(Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA)

Sunday, April 10, 2011

Memahami "Apakah Itu NLP ? "

video

Petikan Dari Hasil Artikel Penulis "Belajar NLP Dengan Mudah, Santai & Seronok"

......“ Ada caranya. Korang perlu tahu dahulu apakah itu NLP dan bagaimana NLP dapat Bantu kita dengan izin Tuhan bagi mencapai apa yang kita hajati secara mudah dan senang. First sekali berkaitan Neuro. Neuro ini dapat kita fahami sebagai proses berfikir, bagaimana kita menggunakan penglihatan, pendengaran, perasaan, rasa dan bauan untuk memahami apa yang berlaku di sekeliling kita.

Manakala , Linguistic (Bahasa) pula adalah bahasa yang kita gunakan bagi menyatakan, menerangkan, mengkategori dan menganalisa realiti yang kita hadapi. Hasilnya, ia akan mempengaruhi kita dan orang di sekeliling kita. Bahasa yang berbeza memberikan model pemikiran yang berbeza.

Dan..... Programming pula adalah corak pemikiran dan gaya kita melihat dan memberikan respon terhadap sesuatu perkara. Kita mentafsir dunia ini berdasarkan kepada pengalaman dan ilmu, bagi mencapai keperluan kita. Kita mencipta tingkahlaku dan strategi tertentu untuk mendapatkan apa yang kita mahu. Kemudian kita menceritakan semula pengalaman itu, dan dapat mengulanginya semula. Boleh ko ceritakan pada aku bagaimana ko boleh cemerlang dalam UPSR ko dahulu ?, tanya Kasim pada Raju. .......

Oleh : Mohd Mustaqiim Asmuji
(Penulis Adalah Pengamal Bertauliah NLP NFNLP-USA)
Penulis dapat dihubungi melalui talian 019-2044036.

Thursday, April 7, 2011

Up Coming Event "Words That Influence Result" Jun 2011



"Adakah anda seorang majikan yang sukar berkomunikasi dengan orang bawahan anda hingga menjejaskan prestasi organisasi anda ?"

"Adakah anda seorang usahawan dalam bidang Takaful, Unit Trust atau MLM yang sukar untuk mencapai sasaran jualan anda ?"

"Adakah anda seorang pembuat keputusan (decision marker) yang penting dalam organisasi anda hingga dapat KEPUTUSAN LUAR daripada BIASA ?"

"Adakah anda seorang penemuduga yang susah untuk mengagak siapakah individu yang layak untuk diambil bekerja sesuai dengan kehendak syarikat anda dan akhirnya membawa kerugian pada syarikat ?"

Katakan YA untuk anda menghapuskan segala masalah yang dihadapi di organisasi anda dengan menyertai Program Berprestasi Tinggi "WORDS THAT INFLUENCE RESULT" bersama PAKAR KOMUNIKASI MEMPENGARUHI DUNIA , SHELLE R.CHARVET. Beliau berkepakaran dalam komunikasi mempengaruhi keputusan organisasi disekitar Amerika, Eropah dan Asia. Beliau adalah penulis buku best seller WORDS THAT CHANGE MIND ; MASTERING THE LANGUAGE OF INFLUENCE". Temui beliau buat julungkalinya di KUALA LUMPUR PADA 28-29/06/2011 DI HOTEL LEGEND, KUALA LUMPUR.

SIAPA PERLU & MESTI HADIR ?

CEOs, Senior Managements, General Managers, Leaders, Sales & Marketing Managers & Executives, Human Resource Practitioners, Counselors, Enterpreneurs & General Public.

Maklumat lanjut dan penyertaan hubungi , En Mustaqiim 019-2044036 atau layari www.shelle-charvet-in-malaysia.com.

SESI KESEDARAN & PERUBAHAN DIRI ANAK -NLP WAY



Saya tertanya-tanya , apa yang membuatkan seseorang pelajar itu tak mahu ke sekolah ? Malas buat kerja sekolah ? Terlibat dengan ketagihan seks? Hidu gam ? Ketagih rokok ?Tak dengar kata guru dan ibu bapa ? Bila disuruh untuk melakukan sesuatu perkara yang baik, cukup malas nak buat ? Bila tanya matlamat kamu ke sekolah ? Jawapan yang diberikan oleh anak kita seringkali kita dengan "Ntah....tak tahu. Boringlah pergi sekolah !"

Cukup-cukup ! Cukup ! Berhenti daripada mengatakan sebegini rupa. Setiap masalah yang berlaku ada jalan penyelesaiaan. Mari bersama kami bagi mencari penyelesaian dengan mengikuti SESI 2 JAM KESEDARAN & PERUBAHAN DIRI MELALUI KAEDAH NLP BERKESAN & PRAKTIKAL. Apa yang kami tawarkan adalah :-

1- Merubah tingkahlaku negatif kepada positif.
2- Menghilangkan fobia dan trauma disebabkan masalah psikologi diri.
3- Mengatasi kebimbangan sewaktu peperiksaan.
4- Meningkatkan kepercayaan diri ketika berkomunikasi dikhalayak ramai.
5- Meningkatkan daya fokus diri sewaktu belajar.
6- Mengatasi konflik dan tekanan diri hingga membawa pada sakit mental dll.

Yuran sesi selama 2 jam bersama pakar NLP ini adalah:-
1- RM 200 (Awam)/ sesi
2- RM 100 (Pelajar)/ sesi

* Sesi susulan akan diberitahu kemudian kepada pelanggan setelah mengikuti sesi pertama bersama pakar NLP.

Untuk Temujanji Hubungi: En Mohd Mustaqiim, 019-2044036.

Thursday, March 3, 2011

BENGKEL COACHING " PROFESSIONAL TALK & POWER PRESENTATION"

TERAPI DIRI " HOW TO KICK SMOKING FROM YOUR SELF ? "



MASA RAWATAN ADALAH :

Isnin - Jumaat, (10.00am -05.00ptg)

SYARAT UNTUK RAWATAN TERAPI INI ADALAH :-

1- Individu yang ingin melakukan rawatan ini, mesti NIAT untuk berhenti daripada merokok dan tak ulangi tabiat merokok.

2- Perlu menjalani sekurang-kurangnya 3 kali terapi bagi membolehkan dirinya berhenti merokok.

3- Selepas menjalani terapi, individu yang sudah meninggalkan tabiat merokok perlu mengikuti Bengkel Pembangunan Diri Baru Melalui Kaedah NLP bagi memantapkan MINDA, TUBUH dan EMOSI mereka untuk perubahan diri jangka panjang.

Maklumat lanjut, hubungi En Mustaqiim, 019-2044036.

Thursday, February 24, 2011

BENGKEL "NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING (NLP) "



APA YANG ANDA PEROLEHI DARIPADA BENGKEL INI ?

1- Menjelaskan MATLAMAT DIRI anda secara MUDAH dan SEMULAJADI.
2- Mengikis trauma dan fobia.
3- Mengikis perasaan takut bila bercakap dihadapan khalayak ramai.
4- Mempengaruhi orang sekeliling anda dengan bahasa-bahasa mempengaruhi samada dalam jualan, negosiasi dan sebagainya.
5- Meningkatkan keyakinan diri anda secara berpanjangan.
7- Belajar bagaimana mengawal emosi dan tekanan secara NATURAL.
8- Belajar bagaimana mempengaruhi anak, suami , isteri , pelajar agar fokus terhadap apa yang ingin disampaikan tatkala berkomunikasi dengan mereka.
9- Mengetahui kaedah pergerakan anak mata seseorang ketika berkomunikasi dll.
______________________________________________________
KEHADIRAN ANDA DIBUKA DENGAN LUAS !
1- Guru / pensyarah
2- Kaunselor
3- Jurulatih / fasilitator
4- Usahawan / peniaga
5- Suri rumah
6- Pelajar (Menengah & IPT)
7- Ibu bapa
8- Kakitangan kerajaan / swasta
9- Sukarelawan NGO
10- Jurujual MLM, Takaful dll.
Untuk Hadir Ke Bengkel Bertaraf Antarabagsa Ini ! Daftar Sekarang !

* TEMPAT ADALAH TERHAD !

Hubungi : Cik Saidatun Nafisah , Penyelaras Program ( 014-8437599)
En Mohd Mustaqiim , 019-2044036
__________________________________________________
JADUAL BENGKEL NLP

Hari Pertama (23/04/2011)

08.30am-09.00am : Pendaftaran peserta bengkel

09.00am-10.30am : Pentadbiran & persembahan bengkel
Bengkel 1 : “Apakah Itu NLP ? ”

10.30am-11.00am : Minum pagi

11.00am -12.00pm: Bengkel 2 : Kesedaran Sensori (VAK)

12.00pm -12.30pm: Corak NLP 1 “ Circle Of Excellence”

12.30pm-02.00pm : Rehat / Makan tengahari / Solat Zohor

02.00pm-03.30pm : Bengkel 3 : Membina Rapport Mantap &
Berkesan - ( Gelombang otak, Kue Akses Mata)

03.30pm-04.30pm : Corak NLP 2 “ Anchoring Technique )

04.30pm-05.00pm : Perbincangan / minum petang & bersurai.

Kerja Bengkel Hari 1

Hari Kedua (24/04/2011)

08.30am-09.00 am: Perbincangan kerja bengkel 1

09.00am-10.30am : Bengkel 4 : Sistem Representasi / Modaliti & Sub-Modaliti

10.30am-11.00am : Minum pagi

11.00am – 12.00pm: Corak NLP 3 “ Autobiographic Technique ”

12.00pm - 12.30pm: Perbincangan bersama trainer

12.30pm-02.00pm : Rehat / Makan tengahari / Solat Zohor

02.00pm-03.00pm : Bengkel 5 : Model Komunikasi NLP

03.00pm-03.30pm : Corak NLP 4 “ Garis Masa”

03.30pm-04.00pm : Perbincangan & pertanyaan

04.00pm-05.00pm : Apa kata peserta ?
Minum petang & bersurai
__________________________________________

ANTARA PENGALAMAN PESERTA YANG TELAH MENGALAMI SENDIRI PEMBELAJARAN NLP :-

1- " Alhamdulillah, banyak ilmu baru yang saya dapat dan perkataan-perkataan yang baru. Dengan cara NLP, dapat membuka minda saya dalam cara berkomunikasi yang berkesan. Bagaimana kita nak berhadapan dan menjawab persoalan-persoalan peserta. Saya harap program seperti ini perlu diadakan selalu dan memberi pendedahan baru kepada masyarakat mengenai NLP dan LAB Profile. Dengan pendedahan ini, membuatkan saya lebih berkeyakinan diri dalam bidang yang saya ceburi. Insyallah" ( Muhammad Ahyat Md Roslan, Pengamal Bekam Sunnah)

2- " Mendapat kemahiran untuk bertutur dihadapan khalayak ramai dan mempelajari cara mempengaruhi minda audien melalui VAK dan psikologi" (Wan Fakhrul Syakirin, Diploma in English Language Studies, KUIS)

3- " Mendapat pengalaman berucap dan berbincang mengenai teknik NLP dan LAB Profile yang mengujakan dan belajar teknik menggunakan bahasa mantap bagi memukau audien melalui VAK" (Norazam Saharudin, Teaching English As A Second Language)
_____________________________________________

SIAPA JURULATIH ANDA ?

En Mohd Mustaqiim bin Asmuji
(Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA)
Certified Language And Behavior (LAB) Profile SS. Canada)
Berguru di bawah pakar NLP Malaysia, Hj Mat Taib Mat, Akademi NLP Malaysia.
Berpengalaman dalam latihan sumber insan sejak tahun 2004 hingga kini.

ANJURAN : SMART EXCEL CONSULTANT

Wednesday, February 16, 2011

NLP UNTUK GURU & PELAJAR

NLP Untuk Guru Dan Pelajar perlu diketengahkan pada semua guru dan pelajar seluruh Malaysia. Kerana apa ? Kerana ianya menjadi teruja dan misteri, bagaimana seseorang pelajar dan guru dapat melonjakkan prestasi dirinya hingga ditahap cemerlang ! Ayuh, Alamilah sendiri bagaimana kaedah NLP dapat membantu anda dengan izin allah dalam memperkasa PENGAJARAN & PEMBELAJARAN (P&P) yang HASILNYA LUAR DARIPADA BIASA ! LAKUKANNYA SEKARANG! Hubungi : Smart Excel Consultant, 019-2044036.

video

Tuesday, February 1, 2011

BENGKEL "BELAJAR TERAPI MINDA NLP "



Maklumat Bengkel Sepertimana Di Bawah :-

Hari : Sabtu & Ahad

Tarikh : 26 & 27 / 02 / 2011

Masa : 09.00 pagi – 05.00 petang

Tempat : Pusat Latihan Smart Excel Consultant, No. 2-1A, Jalan TIB 1/1 , Blok C, Pusat Niaga Batu Caves, Gombak

Terhad kepada 10 orang sahaja ! Terbuka pada 18 tahun keatas !

Tenaga pengajar :

En Mohd Mustaqiim Asmuji, C.NLP
(Certified NLP Master Practitioner NLP NFNLP-USA)
(Certified Language And Behavior (LAB) Profile Practitioner SS.Canada)
Berguru dibawah pakar NLP Malaysia, Tuan Haji Mat Taib Mat (Akademi NLP Malaysia)

MENDAFTARLAH SEKARANG ! , SILA HUBUNGI :

019-2044036 ( Mustaqiim ) , Sufazreena 013-2340766 , Hanis Nadiah 013-2977870 ,
03-61894034 (pejabat).Facebook : mohd mustaqiim mohd mustaqiim / smart excel konsultant

Sunday, January 9, 2011

Bengkel Coaching NLP Untuk Prestasi Diri Jan 2011





DENGAN MUDAH dan SECARA SEMULAJADI NLP SUDAH BERADA DALAM DIRI ANDA. MAKA, SUSUNKAN IA MENJADI LEBIH SISTEMATIK MELALUI BENGKEL COACHING NLP BERSAMA PROFESIONAL LIFE COACH ANDA, EN MUSTAQIIM ASMUJI. MENDAFTARLAH SEKARANG ! HUBUNGI, 019-2044036.