Sunday, August 12, 2012

KUASA SUKSES DIRI 2 (UBAH SUDUT PANDANG)

Hai ! Hai ! Hai ! Bagaimana dengan "minda" anda saat ini. Semoga sukses, kaya dan bahagia di dunia dan akhirat. Amin. Saya ingin "berceloteh" pada ruangan kali ini untuk kuasa sukses diri bahagian ke-2. Apakah anda sudah membaca "kisah" berunsur NLP pada bahagian pertama tempoh hari ? Apakah "pengajaran" yang dapat anda "kutip" dari "celoteh" saya ya ? Bagaimana pula dengan "perubahan mindset" ada ketika membaca "coretan" saya tempoh hari ? Bagus. Pastinya anda tertanya-tanya, apakah pula kisah pada hari ini kan ?

Saya teringat satu "cerita" sewaktu kecil dahulu. Ketika mana  saya mendengar seorang "motivator" bercerita berkaitan kisah seorang budak perempuan "menukar" kesedihan neneknya menjadi "kegembiraan". Satu pagi  yang indah di sebuah rumah di tepi pinggiran kota, seorang budak perempuan duduk di anjung rumahnya dan dia sedang memerhati neneknya yang kurang "sihat" duduk di kerusi "malas" berhampiran dengan tingkap hadapan rumahnya.
Dia memerhatikan sahaja "gelagat" neneknya yang sedang "bersin" dan nafas neneknya mula tercungap-cungap. Ketika dia sedang "khusyuk" melihat , mendengar dan rasai apa yang neneknya "rasai", tiba-tiba bahunya di tepuk oleh ibunya seraya berkata, "Nina, apa yang kamu tengok tu ya ?". Nina menjawap,"Oh..Nina sedang memerhatikan nenek di tepi tingkat tu. Dia "bersin" dan nafasnya "tercungap-cungap". Ibu, macamana Nina boleh bantu "hilangkan" bersin nenek ya ?", tanya Nina pada ibunya.

Ibunya hanya tersenyum lantas berkata, "Cuba kamu pergi "berborak-borak" dengan nenek kamu. Mungkin kamu akan dapat "jawapannya", kata ibunya.  Nina pun pergi "berlari-lari" menemui neneknya itu. Dia pun mula "berborak-borak" dan bertanya pada neneknya, "Nenek. Macamana malam tadi nenek boleh tidur ke?", tanya Nina pada neneknya. Neneknya lantas memandang cucu kesayangannya itu sambil berkata, "Cu...malam tadi nenek tak dapat tidur nyenyak. Malam tadi hujan lebat. Dan badan nenek terasa "sejuk" hingga pagi ni bersin dan nafas nenek tercungap-cungap . Lelah nenek datang lagi cu.", kata neneknya sambil mengesat "air hingus" yang keluar daripada hidungnya. Setelah sekian lama berborak dengan neneknya , Nina cepat-cepat dapatkan ibunya dan dia cakap pada ibunya, "Bu, macamanna Nina boleh bantu "hilangkan" bersin dan lelah nenek . Bila borak dengan nenek, kesihatannya makin teruk.", kata Nina seolah-olah "putus" asa. "Macam ni. Kali ini kamu pergi balik berjumpa dengan nenek kamu dan tanyakan satu soalan "Macamana nenek jaga saya waktu kecil ya ?. Kamu tanya soalan tu ya.", kata ibunya dengan lembut. 
Lantas, Nina pun pergi berjumpa kembali dengan neneknya dan tanyakan soalan, "Macamana nenek jaga saya waktu kecil ya ?". Nenek tua itu menjawab, " Cu. Waktu kamu kecil nenek yang jaga kamu. Nenek masih ingat lagi waktu nenek bawa kamu berjalan-jalan di satu taman yang indah. Waktu tu musim "dingin" dan kamu berjalan-jalan di taman tu sambil menyanyi "sekuat hati" hingga ada seorang "orang" tua yang dengar kamu punya "suara" dan minta nenek berhentikan "suara" kamu yang "kurang merdu" tu. Maka kamu jawab balik pada orang tua tu bahawa "dia" cemburukan suara kamu yang memenga "sesap" dan "lunak". Hingga orang tua itu terdiam. Lantas kamu pergi meninggalkan tempat itu dengan rasa gembira sambil ditanga kanan kamu memegang "sebatang" ais krim. Kamu berlari-lari riang dan nenek rasa gembira sangat dapat cucu yang cerdik macam kamu.", kata neneknya panjang lebar sambil "beriya-ria" menceritakan kisah silamnya itu. 

Selepas Nina mendengar cerita dari neneknya itu, lantas Nina berjumpa kembali dengan ibunya seraya berkata, " Bu. Saya tak dapat jawapan lagi. Macamana nak buat nenek hilang bersin dan lelahnya tu ?", kata Nina dengan sedikit rasa nak "marah".  Baiklah Nina, kamu baru sahaja"merawat: bersin dan lelah nenek kamu. Apa kamu lihat , dengar dan rasai bila dia cakap pasal masa silam ketika dia jaga kamu dulu. Apakah kamu perhatikan ketika dia cerita kisah lucu tu, tubuh badannya mula segar. Hidungnya yang bersin tu, mula sembuh dan sesak nafas yang dialami oleh nenek kamu beransur-ansur "hilang" kan ? Kamu sudah "ubah" sudut pandang nenek kamu dan akhirnya dia kembali sihat kan ?", kata ibunya dengan lembut dan mesra sambil memeluk tubuh Nina.
"Betul bu. Saya nampak PERUBAHANNYA bila saya mula menyoal berkaitan " kisah silam" yang lucu. Dia gembira. Selesa, rileks dan saya perhatikan bahawa mindanya fokus terhadap "cerita" saya sewaktu kecil dahulu. Rupanya hanya dengan saya mengajukan "SOALAN" yang tepat maka saya akan dapat "JAWAPANNYA" dengan tepat juga. Terima kasih ibu. Sekurang-kurangnya saya berjaya jadi "doktor" peribadi pada "mental" nenek saya.,"ujar Nina pada maknya.

So, para pembaca sekalian, teknik apa yang diguna pakai oleh Nina untuk "tukar" "sudut pandang" neneknya itu ? Jom bermain kuiz dengan saya. Jika anda boleh jawap, maknanya anda insan "POWER".
A) Meta Model ?
B) Re framing ?
C) Milton Model ?
Fikir-fikirkan & selamat beramal !

Thursday, August 9, 2012

KUASA SUKSES DIRI (Bahagian1)

"Perangai kau ni teringat Aki satu cerita.", kata Aki pada Sarah. "Cerita apa Aki. Cepatlah, Sarah nak dengar ni.", kata Sarah pada atuknya Aki. Pada zaman dahulu ada seorang "penebang pokok" yang hidupnya dalam keadaan sederhana. Dia menjalani hidupnya biasa-biasa sahaja. Setiap hari pada jam 07.00 pagi dia keluar dari rumahnya dan pergi ke hutan seberang kampung untuk menebang pokok. Kawasan sekitar hutan itu penuh dengan pokok-pokok yang mempunyai nilai yang tinggi bila dijual. Lantaran itulah, si penebang pokok tu beria-ia untuk "mengaut" keuntungan berganda bila dia dapat menebang pokok dengan banyak. 

Dengan keadaan dirinya yang serba sederhana dan dalam pemikirannya adalah "Cukuplah jika aku dapat tebang pokok sebanyak 5 batang pokok, sudah memadai untuk aku menyara keperluan hidupku. Cukup juga untuk aku menyara keluarga yang berada di rumah", kata si penebang pokok itu dalam nada yang "cukup" dan "sederhana". 
Pada suatu hari datang seorang penebang pokok yang "baru", gagah perkasa dan dia melakukan kerja-kerja "tebang" pokok dengan begitu "ghairah" sekali hingga dia dapat menebang pokok sebanyak 10 batang pokok. Hasilnya dia memperoleh pendapatan pada hari pertama itu sebanyak RM 2,000 . Wow ! Apa lagi terperanjatlah si penebang pokok yang "sederhana" tu hingga dia kata pada dirinya, "Aku yang tiap-tiap hari mengerjakan pekerjaan ini pun tak dapat sampai RM 2,000. Hanya peroleh pendapatan RM RM 1,000 sahaja sehari. Macamana dia boleh dapat sampai RM 2,000 sehari . Aku pula tak boleh ?", rungut si penebang pokok tu. 

Saat dia merungut-rungut berkaitan hasil pendapatannya itu, Sang Penebang pokok yang baru datang di situ terdengar apa yang "dikatakan" oleh penebang pokok (senior) itu , lalu dia berkata , "Tuan, tuan sudah lama menebang pokok disini. Saya dapat lihat , dengar dan rasai cara kerja tuan. Cara tuan berfikir. Cara tuan bercakap dan cara tuan bertindak. Saya amat kagum dengan diri tuan yang gigih setiap hari menebang pokok di hutan ini. Cumanya, saya hairan "Kenapa tuan hanya asyik menebang pokok di hutan ini dengan skala kecil iaitu 5 pokok sehari. Bukankah ianya merugikan lantas memenatkan tubuh badan tuan dan hasilnya seperti biasa sahaja. Jika tuan "gandakan" cara, strategi yang "berbeza" pasti tuan akan memperoleh pendapatan sama macam saya. Mahukah tuan "mengubahnya" ?", tanya beliau kepada penebang pokok senior itu. 
"Sudah pasti. Macamana saya nak buat ?", tanya penebang pokok kepada si "pakar" penebang pokok. Maka, "pakar" penebang pokok itu "mengodam" habis-habisan "cara fikir" penebang pokok (seniorlah katakan) dan akhirnya mindanya "terbuka". Dia terkesima bila mendengar kata-kata ,"UBAH CARA ANDA BERFIKIR. MAKA HIDUP ANDA AKAN TURUT BERUBAH. REZEKI ANDA AKAN DATANG SECARA BERLIPAT KALI GANDA. ANDA perlu BELAJAR dengan ORANG yang SUKSES dalam bidang anda. BARU anda BOLEH BERJAYA. Anda "perlu" gunakan seluruh DERIA ANDA untuk BERPRESTASI TINGGI dan hubungkannya melalui SEMUA SISTEM SARAF OTAK ANDA. Pastinya anda akan beroleh KEJAYAAN ! Inilah KEHEBATAN yang ALLAH berikan pada anda!
Dua minggu kemudian, sang penebang pokok senior itu melakukan lonjakkan "perubahan minda" dan "kelakuan"nya dengan mempelajari "strategi-strategi" untuk memperoleh pendapatan RM 2,000 sepertimana rakannya itu. Alhamdulillah, hidupnya terus berubah dan dia dapati ada semacam bentuk "motivasi" yang luar biasa "terlekat" dalam sanubarinya. DIA MAMPU MENJADIKAN DIRINYA YANG TERBAIK secara berulang kaki. Dia mampu fahami "BAGAIMANA DIA UBAH CARA BERFIKIR, PERASAAN dan PERILAKUnya" hingga jadi sukses. Dan NLP menunjukkan cara bagaimana dia menggunakan segala kekuatan derianya (VAKOG) dan kekuatan bahasa serta tindakan untuk capai "sukses".  Maka, apa yang anda dapat faham, dengar dan rasai dari cerita ini. Ya, pastinya anda dapat rasakan bahawa " NLP adalah satu prinsip ilmu pengetahuan berkaitan BAGAIMANA MEMODEL STRATEGI KEHEBATAN DIRI SESEORANG dan KITA BOLEH GUNAKANNYA SECARA POWERFUL untuk diri kita kan ?. Sudah pasti kerana NLP boleh dianggap sebagai : -

"Belajar tentang kehebatan manusia"
"Kemampuan untuk menjadi yang terbaik sekerap mungkin."
"Pendakatan yang praktikal da kuar untuk melakukan perubahan diri peribadi"
"Teknologi baru untuk pencapaian diri secara sistematik"

Neuro : Sistem saraf mencerap maklumat melalui pancaindera (Lihat, Dengar, Bau, Rasa , Hidu)
Linguistik : Kemampuan kita gunakan bahasa dan bagaimana kata-kata atau frasa spesifik mencerminkan apa yang ada dalam pemikiran kita.
Programming : Signal yang beri isyarat pada fikiran, perasaan dan tindakan kita secara sistematik dan dikeluarkan melalui "tingkahlaku". 

LAKUKAN PERUBAHAN DIRI SECARA BERGANDA ! SELAMAT BERAMAL !

Wednesday, August 8, 2012

SATE...BAKSO.....ENAK YA ?

video
Salam Ramadan 1433 H. Satu "perkara" yang amat menarik bila kita mengkaji berkaitan "kecemerlangan komunikasi" Presiden Barack Obama. Beliau menggunakan "BAHASA HIPNOTIK" yang dapat mempengaruhi "pemikiran & tindakan" pendengarnya. Bahasa Hipnotik yang dimaksudkan di dalam ilmu Sains Kecemerlangan Diri Manusia-Neuro Linguistic Programming (NLP) adalah "sekumpulan pola-pola bahasa yang amat memberi kesan keatas "minda" dan tingkah laku pendengar. Bahasa Hipnotik ini bersandarkan kepada Bapa Hipnoterapi Terkenal Dunia (Milton H.Erikson).

Kepakaran dan ketajaman Dr Erikson "menggunakan perkataan dan ayat-ayat hipnotik dalam amalan penyembuhan penyakit dan masalah yang dihadapi oleh kliennya dikatakan tiada tolok bandingnya dan menjadi satu lagenda". 

Bahasa Hipnotik merupakan " perkataan atau ayat-ayat yang tidak jelas maknanya. Ia mengandungi  unsur-unsur pengherotan, kekaburan dan kekeliruan yang disengajakan. Makna perkataan dan ayat diberikan sendiri oleh pendengarnya mengikut tafsiran masing-masing. Ia tidak SPESIFIK dan TIDAK PUNYAI KESERAGAMAN MAKSUD kepada setiap PENDENGAR."

Contoh : Saya katakan pada Ali dan Ahmad. "Apakah anda berdua SIHAT hari ini ?". Mereka mengatakan "Ya, saya sihat". Persoalannya , apakah "sihat" mereka sama maksudnya kepada mereka berdua. Sudah tentu berbeza kan ?  Jika kita lihat kembali "bahasa-bahasa Hipnotik" yang digunakan oleh Obama dalam video diatas amat mempengaruhi khalayak pendengar. Bila beliau katakan "INDONESIA BAGIAN DARI DIRI SAYA". Wow ! Bahasa yang digunakan sungguh mengujakan dan mempengaruhi khalayak pendengar.

Dibawah ini di "turun" kan CORAK-CORAK BAHASA HIPNOTIK yang boleh digunakan dalam komunikasi harian khususnya dalam ucapan mempengaruhi khalayak :-
1- Saya tertanya-tanya sekiranya.................
2-Mungkin anda boleh....................
3-Anda mungkin sudah tahu....................
4-Jangan.....terlalu cepat........
5- Bolehkah anda bayangkan........
6- Anda boleh....anda boleh bukan ?

Pastinya anda tertanya-tanya apakah kegunaan bahasa hipnotik ini kan ? Jika anda ingin mempelajarinya secara mendalam sememangnya anda boleh mula melakukannya melalui kelas-kelas pembelajaran NLP secara formal. Jika anda rasakan memasuki kelas-kelas NLP secara formal membantu anda agar boleh "melonjakkan" prestasi komunikasi anda secara BERLIPAT GANDA, ianya amat digalakkan. Satu PELABURAN jangka panjang buat diri anda. ANDA INGIN MENJADI "KOMUNIKATOR" hebat macam OBAMA atau seumpama dengannya ? Pastinya anda bertemu dengan "GURU" yang betul dan benar dalam membantu "mempertingkatkan" tahap KOMUNIKASI anda mulai sekarang !
Selamat Beramal !