Tuesday, February 16, 2010

THE POWER OF COLOUR

Oleh YEO LI SHIAN (KOSMO 17/02/2010)

Bagaimanakah warna mempengaruhi mood seseorang?


WARNA mampu memberi kekuatan tenaga, menenangkan dan mengubah tindak balas fizikal dan mental seseorang.

WARNA sememangnya sesuatu yang menarik. Ia ada di sekeliling kita dan bayangkan apakah makna hidup ini andainya persekitaran ini hanya berwarna hitam dan putih?

Berbanding penghuni-penghuni di planet lain, kita jauh lebih bertuah kerana warna hanya wujud dengan adanya cahaya. Dunia yang gelap-gelita tanpa cahaya dan warna sudah semestinya membosankan.

Dari aspek psikologi, warna merupakan satu medium yang cukup besar kuasanya dalam mempengaruhi mood seseorang. Para pengamal terapi alternatif percaya ini disebabkan warna mengandungi tenaga penyembuh.

Kehangatan atau kedinginan kepada sesuatu subjek boleh ditentukan oleh tahap getaran tenaga pada warna tertentu. Jika diaplikasikan secara betul, warna mampu memberi kekuatan tenaga, menenangkan dan mengubah tindak balas fizikal dan mental seseorang.

Menurut pakar psikik dan psikologi, warna digunakan dalam pelbagai aspek penyembuhan menerusi sejumlah kaedah berbeza. Ini termasuk meditasi dan hipnosis, pemakaian warna untuk memberi impak kepada mood, penggunaan warna dalam kediaman dan mengamalkan pengambilan makanan yang warnanya boleh memanfaatkan tahap kesihatan tubuh kita.

Pakar perunding psikologi dari Pusat Psikologi Malaysia, Dr. Edward Chan yang dihubungi KOSMO! berkata, kajian yang dijalankan di luar negara pernah menunjukkan warna mempengaruhi tahap IQ seseorang.

“Berdasarkan sebuah kajian, bilik darjah yang dicatkan dengan warna oren, merah mahupun kuning didapati meningkatkan tahap IQ dan merangsang pembelajaran pelajar.

“Sebaliknya, warna putih, hitam dan perang pula memberi kesan bertentangan. Biru merupakan warna dingin berupaya menenangkan kanak-kanak hiperaktif,” katanya.

Jelasnya, terapi warna telah lama dikaitkan dengan kesihatan manakala warna-warna makanan pula dengan nilai nutrisinya.

Satu kajian oleh Dana Kanser Sedunia dan Better Health Foundation juga menunjukkan makanan natural yang dibahagikan mengikut kumpulan boleh menggalakkan pemakanan lebih seimbang.

“Satu kempen Five a day, the Colour Way yang diadakan di negara luar menunjukkan makanan yang dikategorikan dapat memastikan kita memakan sekurang-kurangnya satu jenis makanan dari setiap kumpulan setiap hari,” katanya.

Maklumat lanjut mengenai terapi warna dalam kehidupan harian, sila layari www.colourtherapyhealing.com

No comments:

Post a Comment