Sunday, April 1, 2012

NLP IS MODELLING !

NLP ADALAH MODELLING.

Pertanyaan yang sering muncul dari peserta training NLP mengenai kompetensi, bakat, pengurusan diri dan sebagainya adalah :

* Apakah seseorang itu mempunyai bakat terpendam dalam diri secara semulajadi ?

* Apakah kita boleh mencontohi orang lain yang memiliki kompetensi/kehebatan diri dan bakat dibidangnya untuk berprestasi tinggi seperti mereka ?

Dalam buku NLP: The New Technology of Achievement yang disusun oleh NLP comprehensive team menerangkan hal ini sepertimana berikut:

"Sebelum tahun 1950 sebahagian besar orang berfikir bahawa seseorang boleh bermain ski kerana bakat semulajadi. Untuk bermain ski bagi seseorang yang telah memiliki bakat cukup dengan memasukkan kaki mereka ke dalam papan ski kemudian menuruni bukit mengikuti pemain ski yang berpengalaman di belakangnya. Bila ia berjaya bererti memiliki bakat semulajadi bermain ski namun bila ia gagal bererti ia tidak memiliki bakat semulajadi dan tidak boleh bermain ski.

Pada tahun 1950 Proffesor Edward T penulis buku The Silent melakukan kajian terhadap sekumpulan pemain ski terbaik di pergunungan alpen. Para periset meneliti film-film tersebut frame demi frame. Mereka melakukan pembahagian gerakan-gerakan lembut para pemain ski tersebut dan periset menyebutnya sebagai “isolate” atau unit-unit terkecil dari prilaku.

Dari pengamatan mereka walaupun kebanyakan pemain ski mempunyai cara yang berbeza ternyata pemain ski tersebut memiliki “isolate” yang sama. Dengan mengajarkan “isolate” ini diajarkan kepada orang yang belum boleh bermain ski atau pada pemain ski formula, hasilnya orang tersebut boleh bermain ski dengan baik.

Siapa saja boleh meningkatkan kemampuan bermain ski dengan melakukan PERKARA-PERKARA yang dilakukan pemain ski hebat ketika bermain ski. Kuncinya adalah:

1- Mengesan kemampuan pemain ski serta gerakan-gerakan tertentu ( Isolate ) yang membuat mereka menjadi pemain hebat.

2- Mempelajari dan mencontoh isolate tersebut.

Dengan melakukan 2 perkara diatas maka seseorang boleh menjadi pemain ski bahkan pemain ski yang hebat. Dalam NLP perkara ini disebut sebagai “ Modelling” atau Memodel. Modelling inilah yang menghasilkan sebuah ilmu pengetahuan dinamakan Neuro Linguistic Programming (NLP).

Adaptasi dari :http://www.hrnlp.com/understanding-nlp.html

MOHD MUSTAQIIM ASMUJI
(Certified NLP Master Practitioner NFNLP-USA)
019-2044036

2 comments:

  1. As-Salam.. saya nak tau lebih lanjut tentang NLP ni. boleh ke kita gunakan NLP utk keharmonian rumahtangga?
    harap dpt penjelajan yg details. Encik blh reply di email saya : mizzyati.710[at]gmail.com
    terima kasih...

    ReplyDelete
  2. Wassalam. Terima kasih kepada mizzyati. Jika kita perhatikan, keharmonian rumaahtangga bermula dari aspek komunikasi. Dalam NLP, memahami rapport dan VAK memudahkan kita menyelaras gaya perhubungan dengan lebih sistematik. Katakan suami anda banyak menggunakan bahasa mata (visual) dalam percakapa seperti "saya nak awak berikan gambaran apa yang awak nak beli.", maka si isteri perlu membalas "abg , gambaran apa yang saya ak beli adalah...." teragkan secara detail agar pasangan anda faham dan beri respon yang baik terhadap apa yang anda katakan.

    ReplyDelete