Wednesday, December 23, 2009

KETARASEDAR ? APA KE BENDA TU ?


Khamis, 24/12/2009 : Salam ceria buat pengunjung blog saya. Alhamdulillah, hari ni saya baru berkesempatan untuk posting maklumat baru yang saya terima melalui proses pembelajaran sepanjang hayat. Maklumlah, beberapa minggu ni sibuk sikit dengan perlbagai aktiviti masyarakat dan juga keluarga.
Yang menariknya, hari ni saya nak kongsikan pengalaman saya ketika menghadiri bengkel Mindfulness (Ketarasedar) yang dianjurkan oleh PPLI, IKIM pada semalam
23/12/2009). Bengkel ni dapat sambutan yang menggalakkan daripada peserta dari pelbagai peringkat. Ada yang berumur 17 tahun hingga 60 tahun pun ada. Nak tahu apa dia Ketarasedar yang dibincangkan oleh 4 pakar utama dalam bengkel ni ?

Apa yang saya dapat beritahu pada rakan sekalian,MINDFULNESS atau ketarasedar ini adalah satu konsep yang merujuk kepada tindakan seseorang yang dilakukan secara sedar dan penuh pertimbangan akal waras dan bukan kerana tabiat harian yang telah sebati dengan jiwa. Ianya dipopularkan di Barat oleh Ellen J.Langer melalui bukunya The Power of Mindful Learning.

Dengan keupayaan fungsi akal yang menggunakan kemahiran memproses dan membuat keputusan, sesuatu tindakan akan dapat dilaksanakan dengan penuh bijaksana. Kaedah ketarasedar dan gabungan dengan pendekatan pengurusan dapat menjamin kecemerlangan diri dan organisasi.

Selain itubeberapa teknik dan kaedah ketarasedar telah disampaikan oleh Ybhg Dr Mariam Adawiah Dzulkefli, dari UIA. Sesi ini amat menarik minat saya kerana ianya penuh dengan informasi yang luas berkaitan ketara sedar. YBhg Dr mengupas apakah erti sebenar disebalik "MELIHAT" dan "MENELITI".

Adakah selama ini kita fikir bahawa "MELIHAT" dan "MENELITI" bukan satu keistimewaan yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t kepada manusia ? Persoalan ini mengetuk pintu hati dan juga ruang akal saya untuk memikirkan hakikat disebalik keistimewaan MELIHAT dan MENELITI. Ybhg Dr juga menyentuh berkaitan dengan memori dan keterkaitannya dengan tingkahlaku kita secara KETARASEDAR dan juga perihal LUPA dan saya dapat simpulkan apakah erti sebenar ketara sedar ini iaitu MENELITI, MENGAMATI, PEKA, MENGHAYATI, MENUMPUKAN PERHATIAN terhadap sesuatu yang dilihat secara KETARASEDAR.

Pengurusan Strategik Ketarasedar yang telah disampaikan oleh Ybhg Dr. Abdul Latif Abdul Razak banyak menyedarkan hati saya apakah hakikat sebenar kejadian insan diatas muka bumi ini. Bagaimana kita berinteraksi dengan Yang Maha Kuasa tanpa batas dan sempadan ? Penggunaan akal-qalbu dan keterkaitannya dengan tingkahlaku manusia ketika hidup di dunia . Dan tips untuk menguatkan kembali iman kita dengan beberapa cara iaitu sepertimana yang telah diterangkan oleh Ybhg Dr :-

Aktiviti

1-Mindful Dua - Waking and going sleep
2- Mindful Breathing - Once a day
3-Mindful Solat - Solat Subuh
4- Mindful Zikir - 40 X Everyday
5- Mindful Niyyah - Every starting job
6- Mindful religious lecture - Once a week.

SUNGGUH MENAKJUBKAN. CUBA DAN TERUS BERAMAL, INSYALLAH, ANDA BEERJAYA.

No comments:

Post a Comment