Sunday, August 9, 2009

PMC Bentuk Bakat dan Potensi Diri Pelajar


Isnin, 10/08/2009 :
Baru-baru ini bertempat di Dewan Mini UiTM Merbok, Kedah telah berlangsung Program Pelatihan Minda Cemerlang yang dianjurkan oleh Peers Club dengan kerjasama Unit Kaunseling dan Kerjaya UiTM.
Program ini menyaksikan penglibatan seramai 113 orang peserta daripada pelbagai fakulti pengajian. Peers Club dan Unit Kaunseling telah menjemput Sdr. Mohd Mustaqiim selaku Trainer AMC bagi melatih pelajar Uitm dalam bidang pengurusan bakat dan prestasi diri.

Pelatihan ini bermula pada jam 09.00 pagi dan tamat pada jam 04.30 petang yang menyaksikan pelbagai aktiviti dan slot telah diberikan kepada peserta.
Pada jam 09.00 pagi hingga 10.30 pagi, peserta telah mempelajari selok belok berkaitan dengan potensi diri dan aktiviti bagi slot ini diterjemahkan melalui lukisan potret diri dan senarai bakat serta kebolehan yang ada pada diri peserta. Memang fantastik !!! kerana ramai peserta mampu melukis potret mereka dengan cantik. Dan ianya menyerlahkan lagi bakat serta potensi diri peserta agar melihat jauh berkaitan kemampuan diri mereka sendiri.
Formula yang digunakan trainer pada slot ini adalah (AIDA) :
1-A : Attract your self
2-I : Intteract your self
3-D : Develop your potensi
4-A : Action

Sesi PMC ke-2 bermula pada jam 11.00 pagi hingga 01.00 tengahari. PMC ke-2 ini menyaksikan kehebatan penggunaan deria rasa (sensori) peserta. Kesemua peserta pelatihan PMC telah menjalani ujian kecenderungan diri berasaskan ketajaman deria masing-masing. PMC ke-2 ini lebih memfokuskan kepada penggunaan Strategi Minda Hebat dengan menggunakan teknik-teknik NLP. Peserta diajar bagaimana cara untuk menggunakan kekuatan Visual, Auditori, Kinestetik, Olfactory & Gastastory (VAKOG) dalam pengurusan bakat serta prestasi diri.Inilah kali pertama peserta mengenali daya kecenderungan diri mereka berasaskan kekuatan deria (sensori). Aktiviti yang telah dijalankan bagi slot ini adalah membina bangunan berasaskan 3 ciri berikut iaitu panjang,lebar dan tinggi. PMC ke-2 ini berakhir pada jam 01.00 tengahari.

Pelatihan kemuncak bagi mengurus spiritual,physical,intelektual,emotional,social telah dijalankan pada jam 02.30 petang hingga 04.30 petang. PMC ke-3 ini lebih menjuruskan kepada Strategi Jiwa Hebat dengan melihat secara keseluruhan sistem kecerdasan dalaman diri (kecerdasan spiritual). Peserta dilatih untuk mengenal kekuatan diri melalui kecerdasan Physical, Spiritual & Emotional (PSE) dengan berpaksikan kepada elemen SPIES. Aktiviti yang dijalankan pada peserta bagi meningkatkan ketahan jiwa mereka adalah terapi azan ditelinga kawan-kawan mereka, mai lah bantu gilap kasut saya dan awak, make happiness dan sebagainya. Rata-rata peserta dapat menjalankan aktiviti ini dengan penuh bersemangat dan harmoni.
Program pelatihan PMC ini tamat jam 04.30 petang.

Feedback yang pihak trainer dapat daripada peserta rata-ratanya memberitahu agar pihak Unit Kaunseling dan juga Peers Club menganjurkan lagi program seperti ini dengan lebih kerap. Mybe masa dipanjangkan kepada 3 hari 2 malam dengan kepelbagai aktiviti dan dicadangkan agar ianya dilaksanakan diluar kampus untuk memberikan satu pengalaman baru kepada pelajar.

Dan satu lagi kejutan ...yang pihak trainer diberitahu oleh Kak Roza, Kaunselor Uitm adalah program yang telah dibuat di Kem acheh training center pada akhir tahun lepas (tak silap trainerlah) rata-rata keputusan CGPA pelajar yang rendah telah meningkat dengan mendadak. 80% pelajar yang CGPA rendah pada semester lepas telah meraih keputusan yang amat memberangsangkan. Ada yang dapat CGPAnya 1.4 melonjak kepada 2.8.Ini adalah satu keputusan yang menyerlah jauh dari yang biasa. Thanks a lot padaMu Allah kerana memlui bidang latihan seperti ini mampu memberikan pulangan yang terbaik pada diri peserta.

Saya selaku trainer yang kerdil ini mengucapkan syabas dan tahniah kepada seluruh pelajar Uitm Merbok kerana memberikan sepenuh kepercayaan untuk dilatih oleh pihak kami (AMC Enterpise). Moga sedikit amalan yang pihak kami jalankan ini mendapat rahmat dari Yang Maha Esa.

SEE YOU AT THE TOP !!!! BELAJAR SIKIT, FAHAMLAH BANYAK & TERUSLAH BERTINDAK!!!

Mohd Mustaqiim Asmuji
Konsultan Utama
AMC Enterprise

No comments:

Post a Comment